Jolanta Nowakowski är årets kulturstipendiat i Boden

Pressmeddelande   •   Maj 16, 2014 14:25 CEST

Musikläraren Jolanta Nowakowski utsågs till årets kulturstipendiat vid tillväxtnämndens senaste sammanträde.

Vid tillväxtnämndens sammanträde 2014-05-09 utsågs Jolanta Nowakowski till årets kulturstipendiat 2014 med följande motivering:

”Årets kulturstipendiat Jolanta är musiklärare i Bodens kommun. 1982 kom hon till oss från Polen, där hon utbildats inom musiken, och har varit engagerad i Bodens musikliv i många år. Hon undervisar oboe och piano, hon är verksam i Bodens Orkesterförening, hon leder körer och ensembler inom grundskolan m.m. Skolkörer har vid många tillfällen medverkat i större konserter under hennes ledning. Med sitt kunnande och sätt att vara är Jolanta en person som på ett förtjänstfullt sätt bidrar till att skapa en positiv fritid för människor, framförallt för barn och ungdomar.Tillväxtnämndens samlade och välgrundade bedömning av Jolantas kulturella gärning lyder därför: "Och Jolanta... Hon är ju överallt med ungarna!" Grattis och eloge till en värdig stipendiat!!”

Tillväxtnämndens ordförande Bosse Strömbäck tillägger att de flesta bodensare, åtminstone de med barn, uppskattat Jolantas närvaro när hon med flera generationers barnkullar deltagit på kvällsaktiviteter där hon och barnen framfört uppskattade musikaliska inslag!

Kontaktperson: Bosse Strömbäck
E-post: bo.stromback@boden.se