Lundströms Fastigheter AB villigt att storsatsa i Bodens nöjespark

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2010 11:31 CET

Nu sluter Lundströms Fastigheter AB upp som ett av de första lokala företagen bakom den uppmärksammade idén att starta en nöjespark i Boden. Planerna på nöjesparken började för 3 år sedan men det är först nu som planer och finansiering kommit in i ett skarpt läge. Lagom till företagets 60-årsjubileum 2010 visar Lundströms Fastigheter sin framtidstro på både kommunen och länet.

– Vi har funnits och utvecklats med våra hyresgäster i 60 år och vill gärna finnas kvar i minst 60 år till. Vi tror på den här idén, både som nöjesförströelse och som ett led i att behålla och öka länets befolkning. Vi tror även att en nöjespark ger en injektion till företagandet i länet. I förlängningen blir det fler jobb, utveckling och framtidstro, säger Håkan Magnusson, VD för Lundströms Fastigheter.

– Upplevelse- och besöksindustrin tillhör de starkast växande näringarna i landet så det gäller att vara med på tåget. Med en stor modern nöjespark skulle länet få unika förutsättningar för fortsatt tillväxt. Vår förhoppning är att en nöjespark, som är riktad till alla åldrar, ger en ökad attraktionskraft för hela bygden. Vi ska heller inte sticka under stolen med att ett ägarskap även handlar om att trygga det egna företagets utveckling, fortsätter Magnusson.

Planarbetet har börjat och Lundströms Fastigheter samarbetar tätt med både kommunen, PEAB och ett flertal andra parter för att få alla pusselbitar på plats. Många delar måste stämma och en av nyckelfrågorna är självklart finansieringen. Parternas gemensamma mål är att sätta spaden i marken under sommaren 2010.

– Vi tror starkt på projektet och vi vill vara med och satsa framåt. Förhoppningsvis smittar det av sig och leder till ytterligare initiativ från företag i Boden och regionen, säger Håkan Magnusson.

Vi tror att projektet inte bara stärker Boden utan gynnar hela regionens turistnäring. Tillsammans kan vi få Norrbotten att blomstra ännu mer. Vi ser fram emot att samarbeta med andra aktörer på marknaden, avslutar Håkan.

- ­­Från kommunens sida känner vi stor tillfredsställelse över att lokala företag går in och är med i Bodens utveckling, säger kommunstyrelsens ordförande Olle Lindström. Lundströms Fastigheter är dessutom ett företag med anor i Boden. Det borgar gott för framtiden.

Ytterligare upplysningar

Håkan Magnusson, VD,