Mer bredband i Boden

Pressmeddelande   •   Maj 09, 2014 08:24 CEST

Bredbandsutbyggnaden i Boden fortsätter med ytterligare sex byar under 2014. Det handlar om Svartlå, Bredåker, Brännberg, Sörbyn, Sundsnäs och Skogså. Bredbandet kommer byggas ut under sommaren. Dessutom byggs nätet i Harads och Överstbyn ut för att nå ytterligare ett antal hushåll och företag.

Vi kommer att ha fullt upp under sommaren och det gäller att vi kommer igång så fort tjälen gått ur marken, säger Bert-Erik Vestermark som är Bodens kommuns projektledare.

Om vi hinner kommer vi även att förbereda anslutning av ytterligare byar. Det gör vi genom att dra fram fiber till den aktuella byn, fortsätter Bert-Erik.

Stor byggnation som påverkar många

Totalt kommer cirka 300 fastigheter att kunna anslutas under sommaren vilket tillsammans med fjolårets utbyggnader innebär att 700 fastigheter på landsbygden ansluts till fibernätet. I tjänsteutbudet finns Intenetförbindelser med upp till en gigabyte per sekund, TV-utbud med upp till hundratalet kanaler och fast telefoni. Som komplement till TV-utbudet finns även playtjänster och hyrfilm.

Vi har projekterat utbyggnader av ytterligare byar och förtätningar av befintliga nät. Vi jobbar just nu med att lösa finansieringen av en fortsatt utbyggnad 2015 och framåt, säger Per Olsson IT-chef vid Bodens kommun.

Kontaktperson: Bert-Erik Vestermark
E-post: bert-erik.vestermark@boden.se