Uppdrag: utveckla landsbygden i Bodens kommun!

Pressmeddelande   •   Maj 11, 2016 17:06 CEST

Bodens kommun satsar 440 000 kr till företagsutveckling på landsbygden under tiden 1 aug 2016 – 30 juni 2017. Projekten ska drivas lokalt i Edeforsområdet och Råne älvdal. - Det är viktigt att skapa nätverk även på landsbygden, kommenterar Anders Pettersson, näringslivs- och arbetsmarknadsutskottet i Bodens kommun.

Bodens kommun uppdrar till Edefors ekonomisk förening (EDEK) och Råne Älvdals ekonomisk förening (RÅEK) att driva projekt för utveckling av företagsamhet på landsbygden. Det är innebörden av ett beslut som fattats av kommunens näringslivs- och arbetsmarknadsutskott. Projekttiden löper från 1 aug 2016 till 30 jun 2017 och kommunen avsätter 220 000 för respektive del, totalt 440 000 kr.

Projekten är en utveckling av de lokala servicepunkterna som etablerades 2011 och som uppmärksammades på riksnivå med Ullbaggepriset för landsbygdsutveckling 2012. Inom ramen för servicepunkterna kan besökare få rådgivning, hjälp att finna kontaktvägar, boka tider eller fylla i blanketter.

I det nya uppdraget ska servicepunkterna även bidra till att bygga mötesplatser och samverkansformer. Därigenom ska det bli enklare för företagen att expandera.

- Idén är att utvecklade nätverk gör det lättare för mindre företag att anställa utan att riskera lönsamheten. Det är viktigt att vi skapar sådana nätverk även på landsbygden, kommenterar Anders Pettersson, näringslivs- och arbetsmarknadsutskottet.

Projektet kommer att drivas lokalt med stöd från kommunens näringslivspersonal och i nära kontakt med Arbetsförmedlingen.

Kontaktperson: Anders Pettersson
E-post: anders.pettersson@boden.se