Vårens program på Bodens stadsbibliotek

I vår besöker Christina Rickardsson och Katarina Kieri Bodens stadsbibliotek. Dessutom satsar biblioteket på att öka kunskapen om och intresset för teknik med Digital onsdag och Boden Makerspace. För barn och unga startar bokklubben Bokslukarna och en ny bokcirkel för ungdomar.

Vårens arrangemang på Bodens stadsbibliotek tar med besökarna på en resa från Brasiliens djungler till Tornedalens vidder, med fokus på frågor om identitet, språk och kultur.

I slutet av februari (28/2) kommer Christina Rickardsson till biblioteket för att berätta om sin bok Sluta aldrig gå som skildrar hennes uppväxt i Brasilien där hon levde sina första år i en grotta i djungeln och sedan som gatubarn i São Paolo. Som åttaåring adopterades hon av en familj i Vindeln i Västerbotten. Dagens flyktningsituation är en bidragande orsak till att hon nu vill berätta sin historia.

Den 15 mars besöker Katarina Kieri biblioteket för ett samtal med kulturjournalisten Marianne Söderberg om olika sorters skrivande, om barndom och uppväxt, om Luleå och Tornedalen. Aktuell med Vårt värde, en poetisk roman som tar upp aktuella frågor om identitet och språk.

Vid vårens sista författarbesök dröjer vi oss kvar i Tornedalen. 25 april dukar biblioteket upp med Afternoon Tea och författaren Rita Simu presenterar sina romaner Dit vägen leder och Ängeln vid din sida som båda utspelar i Tornedalen.

Såväl tekniknyfikna som mer teknikintresserade kommer i vår få chansen att testa kreativ teknik med Boden Makerspace.

För den som vill lära sig mer om digital teknik erbjuder biblioteket under våren Digital onsdag med drop-in.

Dessutom blir det föreläsningar om fåglar och trädgård.

Biblioteket fortsätter även med de uppskattade boktipsfrukostarna. Besökarna bjuds in att dela boktips med personalen och varandra medan de äter frukost till självkostnadspris.

Varannan vecka blir det språkträning på svenska när vi har språkcafé på biblioteket.

Barn och unga

En nyhet i vår är bokklubben Bokslukarna för alla barn mellan 9 till 12 år. Barnbibliotekarien tipsar och visar nyheter som kommit in till bibblan, och så fikar vi och umgås såklart! Bokklubben träffas en måndag i månaden klockan 15.30-16.30 med start 6 februari.

Nytt är också makerspace där barn bjuds in för att prova rolig och enkel teknik. Kan man spela piano med bananer? Bygga ett hologram med en surfplatta, eller en katapult av sugrör? Såklart man kan! Alla sportlovslediga barn från 6 år och uppåt är välkomna.

En ny Bokcirkel för ungdomar i åldrarna 13 till 17 år startar. Bokcirkeln träffas en tisdag i månaden klockan 18.00-19.30, med start 21 februari.

Våren bjuder även på sagostunder, pyssel och tävlingar. Den populära babysången fortsätter under ledning av Madde Lundberg som sjunger och spelar med de allra yngsta biblioteksbesökarna under tio onsdagar med start 15 mars.

När det börjar lida mot sommar är det dags för Sommarboken igen. Fredag 9 juni mellan klockan 13 till 16 har alla barn mellan 6 och 16 år chansen att komma in och dekorera sin egen bokkasse och hämta sin läsdagbok.

Bibblan planerar även att dyka upp i det gröna under juli och augusti, så håll utkik!

Vårprogrammet kan läsas i sin helhet här (pdf)!

Kontaktperson: Camilla Andersson
E-post: camilla.andersson@boden.se