Framsteg i behandling av blodpropp

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2009 14:02 CET

Söndagen den 6 december presenteras en ny studie om behandling av blodpropp i ben (ventrombos) och lunga (lungemboli) vid en global presskonferens i samband med kongressen American Society of Hematology (ASH) i New Orleans USA.

Den studie som presenteras jämför det nya läkemedlet Pradaxa (dabigatran) med dagens standardbehandling Waran (warfarin). Patienter från sex svenska sjukhus har medverkat i studien.

Resultaten presenteras enligt följande, svensk tid

Urban Säfwenberg, verksamhetschef vid akutkliniken, Akademiska sjukhuset Uppsala och en av prövarna i studien finns tillgänglig för frågor för svenska journalister i samband med att studiens resultat presenteras. Telefon 0736-26 44 19

Omkring 15 000  personer i Sverige drabbas varje år av blodpropp i ben (venös trombos) eller lunga (lungemboli). Varje år avlider 1 000 personer av lungemboli. Dagens standardbehandling är warfarin som har god effekt men som är förenat med täta blodprovtagningar eftersom läkemedlets effekt påverkats av andra läkemedel och patienternas födointag. Syftet med den aktuella studien (RE-COVER) är att jämföra effekt och säkerhet mellan warfarin och dagibatran för behandling av blodpropp.

Ulrika Edvinsson, informationsansvarig, Boehringer Ingelheim

Boehringer Ingelheim är ett av världens 20 ledande läkemedelsföretag. Huvudkontoret finns i Ingelheim, Tyskland, och verksamheten bedrivs globalt med 138 dotterföretag i 47 länder och över 41 000 anställda. Ända sedan grundandet 1885 har det privatägda företaget varit inriktat på att upptäcka, utveckla, tillverka och marknadsföra innovativa produkter av stort terapeutiskt värde inom både human- och veterinärmedicin.

År 2008 redovisade Boehringer Ingelheim en nettoförsäljning på 11,6 miljarder Euro. Närmare en femtedel av nettoförsäljningen inom företagets största affärsområde, receptbelagda läkemedel, investerades i forskning och utveckling.

För ytterligare information, se www.boehringer-ingelheim.se och www.boehringer-ingelheim.com