Ny antidot häver omedelbart den blodförtunnande effekten av Pradaxa

Ny antidot häver omedelbart den blodförtunnande effekten av Pradaxa

Den blodförtunnande effekten av läkemedlet Pradaxa upphävs inom bara några minuter med hjälp av antidoten idarucizumab, visar en ny studie på patienter som befinner sig i nödsituationer. Den snabba effekten kan vara livräddande om en patient som får Pradaxa drabbas av svåra blödningar eller kräver akut kirurgi.

Tidigare studier med antidoten på friska frivilliga har också visat goda resultat medan denna studie är den första med riktiga patienter som behandlas med Pradaxa (dabigatran).

Pradaxa motverkar att blodet levrar sig och bildar blodproppar. Behandlingen ges vanligen för att skydda mot stroke (blodproppar i hjärnan) hos patienter som har förmaksflimmer. Att behandla med blodförtunnande läkemedel medför samtidigt en ökad risk för blödning vid till exempel skada eller akut operation. Därför finns stort behov av ett motmedel (antidot) som snabbt kan sättas in vid en nödsituation för att återställa blodets levringsförmåga.

I studien som nu presenterats ingick 90 patienter i en interimsanalys där den blodförtunnande effekten av Pradaxa snabbt måste avbrytas. Behandling med antidoten hade full effekt inom några minuter och blodet hade fortfarande normal levringsförmåga efter tolv timmar hos nio av tio patienter. Man noterade inte heller några allvarliga biverkningar kopplade till antidoten. Resultaten presenteras i den väl ansedda vetenskapliga tidskriften New England Journal of Medicine (NEJM) och vid International Society of Thrombosis an Haemostasts (ISTH:s) kongress i Kanada 22 juni (1,2).

– För första gången finns nu en antidot som visat effekt hos riktiga patienter som blöder eller är i behov av akut operation. Även om risken för allvarlig blödning är låg med Pradaxa, så erbjuds nu denna behandling till allt fler äldre och sköra patienter med i sig ökad risk för blödning eller där det kan uppstå ett oförutsett behov av kirurgi. Att då ha en möjlighet att kunna avbryta effekten av Pradaxa gör behandlingen säkrare. Med detta kan nu fler patienter erbjudas en adekvat strokeförebyggande behandling medPradaxa, säger Anders Själander, docent och överläkare vid Umeå Universitet, Sundsvalls sjukhus och svensk huvudprövare i fas III-studien.

Antidoten, som tagits fram av Boehringer Ingelheim, är den första i sitt slag som kan återställa blodets levringsförmåga för den nya generationens blodproppsförebyggande medel och är helt specifik för Pradaxa. Behovet av en sådan bedöms så stort att ansökan om godkännande av idarucizumab behandlas med förtur både i USA och inom EU.

– Patienter och behandlande läkare måste kunna känna sig helt trygga vid dessa sällsynta situationer. Därför är det väldigt uppmuntrande att se vilken skillnad Idarucizumab kan komma att innebära”, säger Mattias Wieloch kardiolog och medicinsk rådgivare på Boehringer Ingelheim. Vi som företag är stolta över att återigen ligga i fronten och kommer förhoppningsvis snart kunna erbjuda svenska läkare, och framför allt patienter, en ännu säkrare behandling med Pradaxa.

Pradaxa

Pradaxa (dabigatran) är godkänt för att förebygga stroke på grund av förmaksflimmer, behandla och förebygga blodpropp vid djup ventrombos och lungemboli och för att motverka bildandet av blodpropp efter byte av höft- och knäleder hos vuxna. Läkemedlet verkar genom att blockera aktiviteten hos trombin som gör att blodet koagulerar med risk för blodpropp. Pradaxa tas som en kapsel och har en förutsägbar effekt som inte påverkas av vad man äter, inte heller behövs regelbundna kontroller eller justering av dosen på grund av varierande effekt.

1. Pollack C.V et al. Idarucizumab for dabigatran reversal. New Engl J Med 22 juni, 2015 (DOI: 10.1056/NEJMoa1502000)
  2. Pollack C.V. Initial results of the RE-VERSE AD trial. Måndag 22 juni 2015 vid International Society of Thrombosis and Haemostasis 2015 Congress, Toronto, Kanada.

Telefon: 08-721 21 93, 070-858 21 15

Medicinska frågor