Inbjudan till pressvisning av Cirkuskvarnen - I lindansaren Reinos anda

På söndag 8 september infaller den nationella temadagen för kulturarvsdagen. Temat i år konst och underhållning. Kulturarvsdagen är Riksantikvarieämbetets årliga evenemang där lokala arrangörer bjuder in allmänheten till hundratals olika kulturarvsarrangemang från norr till söder i hela landet. Bohusläns museum väljer att lyfta temat cirkus både genom utställning, föreläsning och föreställning .

Utställningen är av det mindre slaget och berättar om den cirkustradition som Carl Otto Andersson med artistnamnet Reino och Elsie Andersson startade i Uddevalla, Bohuslän.

Från Reinos första kontakt med cirkuskonsten, via spånen från sågverket intill kvarnen i föräldrahemmet i Grohed, till världsberömd lindansare, därefter tillbaka till sågverket och kvarnen för att dela med sig av sin konstart till barn och unga i bygden. Barnen växte upp med cirkuskonsten, några åkte iväg på cirkusturnéer och startade egna cirkuskompanier. När de återvände bildade de föreningen Reinos vänner.

 Nu planerar föreningen bygget av en permanent cirkuslokal, CirkusKvarnen i Grohed i Uddevalla, på samma plats där allt en gång började, för att kunna ge nästa generation barn och unga med och utan funktionsvariationer möjlighet att få uppleva cirkuskonsten. Utställningen visar material som aldrig tidigare visats för allmänheten.

På Kulturarvsdagen invigs utställningen av Majsan Ågren från föreningen Bohusläns Cirkussällskap Reinos vänner därefter uppträder cirkuskompaniet Cirkusexpressen. Richard Magito Brun, styrelseledamot i Kulturgruppen för resandefolket och medförfattare till boken, Eisfeldt, en surrealistisk familj, föreläser om resandefolkets cirkuskultur.

Pressvisning

Datum: Fredag 6 september