Dekadent rockstjärneliv och mystisk drunkningsdöd - pocketnytt från Bokfabriken

Nyhet   •   Mar 14, 2018 07:30 CET

Mars pocketnyheter från Bokfabriken är:

• Gustafson & Kant, ”Sändebudet”

Den erfarna kriminalkommissarien Solbritt Andersson står inför sin svåraste utmaning hittills - en utredning av företaget Rankena Tech, som bakom de putsade fasaderna tycks ha förgreningar till internationell brottslighet. Polisen blir alltmer frustrerade över att de ständigt ligger steget efter. Finns det läckor eller infiltratörer i Norrtälje polishus?

Samtidigt hittas ett lik guppande i hamnen. Har offret, en tillbakadragen man som bott vid havet i hela sitt liv, verkligen drunknat på grunt vatten? Vilka är hans kopplingar till öns militära förflutna och till den charmige och maktfullkomlige prästen i Singö kyrka?

Sändebudet är den tredje fristående delen i Singöserien, och den avslutande om jakten på spionen och ex-militären Sven Löwengrip.

• David Baldacci, ”Fallet Walter Dabney”

Amos Decker blir vittne till en våldsam konfrontation precis utanför FBI:s huvudkontor i Washington D.C. En man skjuter en kvinna och sedan sig själv, mitt på ljusa dagen.

Trots Deckers extraordinära observationsförmåga förvirrar mordet både honom och hans team. De kan inte hitta någon koppling mellan mördaren, som visar sig vara en framgångsrik familjefar, och offret, en omtyckt lärare. Det verkar inte heller finnas något motiv. Så får Deckers team order från Harper Brown, en agent vid Defense Intelligence Agency (DIA), att släppa fallet.

De har anledning att tro att mordet är kopplat till större händelser som står i direkt kontakt med nationens säkerhet. Men Decker har aldrig följt reglerna, och han har som mål att lösa fallet.

Fallet Walter Dabney är Baldaccis tredje bok i serien om FBI:s utredare Amos Decker.

• Mick Wall, ”Inte i det här livet: Guns N’ Roses – hårdrockens sista giganter”

Det har skrivits mycket om Guns N’ Roses, men inte förrän nu har någon kommit åt sanningen om dem. Guns N' Roses är de sista giganterna inom hårdrocken. I en tid när det ständigt leende och MTV-vänliga bandet Bon Jovi var världens största band, så fanns det ett hårdrocksband som verkade komma direkt från det sena 60-talets rockscen med allt som hör därtill.

Mick Wall blev snabbt en del av deras närmsta krets – fram tills att Axl Rose häcklade honom i låten "Get in the Ring".

Men denna bok handlar inte om smutskastning, utan är en hyllning till både Guns N' Roses och frontmannen Axl Rose, musikern som verkligen är vad vi vill att han ska vara, den egendomliga rockstjärnan med attityden att aldrig be om ursäkt.

Den sista av sin sort, helt enkelt.

Samtliga titlar finns nu som pocket!