Mörk hemlighet, mystiska självmord och döda kroppar på semestern – pocketnytt från Bokfabriken

Nyhet   •   Feb 26, 2019 07:36 CET

De senaste pocketnyheterna från Bokfabriken är:

• Cecilia Sahlström ”I egna händer”
  • De blåvita banden på Västra Sommarstadens koloni­område står i bjärt kontrast till höstens varma färger.

En man är funnen död. Mördarens tillvägagångs­sätt känns på samma gång impulsivt som beräknande. Kommissarie Sara Vallén vid Lundapolisen som bara dagar tidigare vittnat mot den man som misshandlat henne ska i tomheten som vittnesmålet lämnat efter sig hitta kraft att utreda mordet.

Den mördade visar sig vara en socialsekreterare. Hans krets beskriver en svärmorsdröm: empatisk, soci­al, lojal och klok. Men Sara anar oråd. Ingen människa kan vara så änglalik. Och om han så vore varför skulle han då ha mördats? Ju djupare polisen gräver i mannens relationer, desto mörkare hemligheter kommer i daga.

Cecilia Sahlström använder sina erfarenheter från polisyrket och socialtjänsten för att göra upp med djupt rotade fördomar. I egna händer är den andra boken om kommissarie Sara Vallén och inspektör Rita Anker. Sahlströms debut, Vit syren, blev väl mottagen som en drabbande och trovärdig kriminalroman.

• David Baldacci ”Morden i Baronville”
  • Amos Decker, utredaren som inte glömmer något, följer med sin vän Alex Jamison till småstaden Baronville för att hälsa på Alex familj. Men semestern varar inte länge. Plötsligt står grannhuset i brand, och till sin förfäran upptäcker Decker två kroppar i huset. Branden är inte dödsorsaken.

Decker och Jamison bestämmer sig för att undersöka detta närmare men stöter på motstånd direkt, både från den lokala polisen och från invånarna. Morden visar sig vara toppen på isberget, och händelserna i Baronville verkar ha kopplingar till något större. Vad är det egentligen som döljer sig bakom småstadsidyllen? Och hinner Decker ta reda på sanningen innan fler oskyldiga drabbas?

Morden i Baronville är den fjärde delen i Baldaccis serie om FBI:s utredare Amos Decker.

• Dean Koontz ”Tystnaden”
  • De som kan leva utan att lämna några digitala spår men ändå röra sig fritt och använda internet sägs befinna sig i tystnaden.

Jag måste verkligen dö nu, är de sista skälvande orden från en man som har allt men ändå tar sitt liv. I eftersvallet av hans handling står hans änka, FBI-agenten Jane Hawk. Hon är fast besluten att göra det som all sorg och ilska inom henne kräver: att finna sanningen.

Ett oroväckande mönster träder fram. Hawks make verkar inte vara ensam. Många framgångsrika människor, till synes lyckliga och rofyllda, har den senaste tiden begått självmord. Någon verkar försöka skydda en hemlighet så viktig eller hemsk att ett människoliv inte är värt någonting i jämförelse.

Spänningsmästaren Dean Koontz gör svensk comeback med en ny, vass thrillerserie som kretsar kring FBI-agenten Jane Hawk.

Dean Koontz föddes 9 juli, 1945 i Everett, Pennsylvania. Han har haft fler än 20 titlar på New York Times bästsäljarlista och hans böcker har sålt i mer än 500 miljoner exemplar runt om i världen, översatta till närmre 40 språk. Hans spänningsromaner fokuserar ofta på den vanliga människan som tvingas kämpa mot maktfullkomliga storföretag eller hemliga statliga organisationer.

För recensionsexemplar: recex@bokfabriken.se