Var går gränsen mellan besatthet och galenskap?

Nyhet   •   Okt 10, 2017 07:30 CEST

En gäckande mördare, en djup sorg och en man i jakt på sanningen. Kamilla Oresvärd är tillbaka med en ny bladvändare om den taggiga kriminalkommissarien Stina Seger och den här gången får jakten på mördaren förödande följder.

När Julia kommer hem från ett nattklubbsbesök möts hon av en makaber syn i morgonljuset. Blod överallt och på köksgolvet ligger hennes storasyster livlös. Kriminalkommissarie Stina Seger och hennes grupp får fallet på sitt bord – dessvärre med väldigt få ledtrådar att arbeta med.

Samtidigt jagar en man sanningen om en olycka som skedde flera år tidigare och den lyckliga Clara blir långsamt varse om att någon håller på att nästla sig in i hennes paradis.

I centrum av Kamilla Oresvärds deckarserie står polischefen Stina Seger. Hon är en kriminalkommissarie som har sina egenheter och personliga tillkortakommanden, en mänsklig polis som träffar rakt i hjärtat hos läsaren. Hon är en karaktär fylld av styrka och attityd men också av bräcklighet och komplexitet. Som chef för ett polisteam med starka viljor, ansvar för svåra utredningar och med ett turbulent privatliv börjar allt bli övermäktigt och hon fattar beslut som får ödesdigra konsekvenser.

Kamilla Oresvärd skriver psykologisk spänning med kusliga undertoner. Hon har fått fin kritik för sina skickligt uppbyggda intriger, sin verklighetstrogna och rappa dialog och sina mångbottnade och mänskliga karaktärer.

Jägaren är en psykologisk kriminalroman om besatthet, att förlora kontrollen och att inte sky några medel för att nå sina mål. Det är en fristående uppföljare till Minnesbäraren (2015).

Om författaren

Kamilla Oresvärd är född i Falun, har växt upp i Vänersborg och bor i dag i Göteborg. Vid sidan av författandet arbetar hon som kommunikationschef på ett internationellt bolag.

– Med Stina Seger ville jag skapa en karaktär som i grunden är som vem som helst. Hon är en person som man tror är stark och stabil, men i själva verket bär hon på ett inre kaos som växer i styrka, säger författaren Kamilla Oresvärd om Jägaren.

Om Jägaren

”Jägaren är en högst trovärdig, välskriven kriminalroman med bra dialog och driv i språket. Stina Seger och hennes team framstår som mycket mänskliga poliser och boken är en riktig bladvändare med en spännande, ganska oväntad upplösning.”

Elisabeth Brännström, BTJ nr 22, 2017

Om Minnesbäraren

"Kamilla Oresvärds polisroman Minnesbäraren håller imponerande hög klass. Redan vid debuten tål hon att jämföras med etablerade svenska deckarnamn."

Bengt Eriksson, Borås Tidning

"Spännande! Kamilla är en god stilist som skriver drivet, intrigen är spännande och väcker läsarens nyfikenhet, det är en sidvändare som man inte gärna lägger ifrån sig, en bok som är trivsam att umgås med och som man längtar hem till."

Gunilla Wall, Hemmets veckotidning

"En pigg debut med rapp dialog och ovanligt engagerande poliskaraktärer. Kamilla Oresvärd är ett namn att lägga på minnet."

Femina, nr 4 2015

Mediakontakt: jakob@bokfabriken.se, 073-0420975

Läs- och recensionsex: recex@bokfabriken.se

Författare: Kamilla Oresvärd | Titel: Jägaren| Format: Inbunden | Form: Anders Timrén