​Richard Hobert bokdebuterar

Nyhet   •   Apr 04, 2018 10:00 CEST

Foto: Hobert & Krupa

De sju dödssynderna, Alla älskar Alice och En enkel till Antibes.

I fyra decennier har Richard Hobert stått för flera prisade och hyllade filmer – liksom tv- och scenproduktioner.

Nu debuterar han som romanförfattare.

– Eftersom filmproduktion tar lång tid kan väntan på detta ibland bli outhärdlig. Under senare år har jag därför roat mig med att ”smygfilma" lite, det vill säga låta färger, ljus, känslor och atmosfärer växa fram inne i de vanligtvis strama arkitektritningar som manuskript är. En dag tog jag helt enkelt steget full ut. Dock medveten om att romanen är en annan berättelseform som måste erövras. Så det har tagit ett par år, berättar Richard Hobert.

Hans romandebut ”Fågelfångarens son” bygger på verkliga händelser på 1800-talet och handlar om fågelfångaren Esmar och hans hustru Johanna. De riskerar att få lämna sin gård inom ett år då Esmar och Johanna bara har döttrar och arrendet med storbonden bara kan tas över av en son, enligt färöisk lag.

– Berättelsens kärna, själva grundsituationen, är en verklig händelse på Färöarna och lever där som en sorts legend. Det var en färöisk kvinna som satte mig på spåret. Det var några få meningar, en anekdot, det hon hade att säga tog trettio sekunder. Det var i tystnaden efteråt som innebörden växte. Dessa två makars dilemma och drama, kärleksval och konsekvenser skjuter rakt in i vår egen moderna tids tankar, känslor och komplikationer kring familjetillhörighet och utanförskap. Det blev befriande och inspirerande att skriva en berättelse om oss utan en enda mobiltelefon eller McDonalds-lunch, säger Richard Hobert.

”Fågelfångarens son” ges ut av Bokfabriken till hösten.

– När vi sökte samarbetspartner för alla flygresor under min filmsvit ”De Sju Dödssynderna" på 90-talet så blev vi utmattade bara av utandningsluften på de stora flygbolagens kontor. Då fick vi ett erbjudande från ganska nystartade. Malmö Aviation. Det var frisk luft, varm atmosfär och personligt förtroende från början. Där fanns en energisk pionjäranda som sammanföll med vår egen. Det blev sju års lustfyllt samarbete. Jag känner på samma sätt med Bokfabriken som förlag. Jag vill bara arbeta med människor jag tycker om, säger Richard Hobert.

”Fågelfångarens son” blir också film som just nu spelas in på Färöarna med beräknad release vintern 2019.

För intervjuer: jakob@bokfabriken.se, 073-0420975