Alzheimerforskning står i centrum när Mats Ahlstedt släpper ny deckare.

Alzheimerforskning står i centrum när Mats Ahlstedt släpper ny deckare.

Det är allt annat än dans på Brännö brygga i Ahlstedts nya deckare där läsaren slungas in i Alzheimerforskningens värld. Boken är den första delen i en ny serie med profileraren Ella Werner i centrum.

Ella Werner är ny profilerare vid Göteborgspolisen. Som första fall får hon ta sig an mordet på en ung man. Ledtrådarna för henne ut till ett ensligt beläget hus på Brännö utanför Göteborg där den excentriske forskaren Egon Guthlin bor.

Egon har utvecklat en banbrytande substans som kan rädda miljoner människor från Alzheimers. Testerna är ytterst lovande, men Egon plågas fortfarande av minnet efter ett misslyckat experiment flera år tidigare. Resultatet den gången var skrämmande. När Egon till slut hittar orsaken är den långt värre än han någonsin kunnat ana.

Sent en kväll får Egons brorsdotter Sandra besök av en ung man som påstår sig vara hennes kusin. Han verkar rädd och vädjar till henne om att släppa in honom, men hon vågar inte öppna dörren.

Sandra kan inte släppa tanken på att hennes farbror kan ha haft en för henne okänd son. För att få reda på hur det förhåller sig söker hon upp honom i hans hem. Men det förflutna kastar mörka skuggor över såväl henne som Egon. Vem ljuger och vem talar sanning? Vad är det mer för hemligheter som Egon bär på? Snart inser Sandra att hennes liv är i fara.

När inget annat återstår
är en gastkramande psykologisk thriller om hur girighet och maktbegär kan förvandlas till ren ondska och vilka konsekvenser våra livsval kan få.

Med 200 000 sålda böcker är Mats en deckarförfattare att räkna med. Hans texter genomsyras av ett starkt samhällspatos där han tydligt tar parti för utsatta kvinnor. Han har på tidigare förlag kommit ut med inte mindre än åtta kriminalromaner. När inget annat återstår är hans första bok på Bokfabriken.

Sagt om Ahlstedts tidigare böcker:

"Omöjlig att lägga ifrån sig." - Gunilla Wall, Hemmets veckotidning

"Skickligt hanterar Ahlstedt den smärta det innebär att vara barn till en våldsverkare. Föräldralösa som fallit igenom det sociala skyddsnätet tas emot av vuxna utnyttjar dem." - Jenny Andersson, Dalarnas tidning

"Boken är en riktig nagelbitare, och om du väl börjar läsa den så lovar jag att du inte kommer kunna sluta förrän boken är slut ..." - Bokbloggen.com

I samband med bokens utgivning kommer Mats Ahlstedt att besöka flera bokhandlar för att signera boken och möta sina läsare. För intervju och press vänligen kontakta: therese@bokfabriken.se.

Författare: Mats Ahlstedt • Titel: När inget annat återstår • Format: Inbunden • Omslag: Miroslav Sokcic • Isbn: 9789176291580 • Antal sidor: 300 • Släppdatum: 7 mars 2016.

Bokens finns också som ljudbok inläst av Anna Maria Käll.

Press och media: therese@bokfabriken.se

Recensions- och läsex: recex@bokfabriken.se

Kategorier

Bokfabriken är ett ungt förlag, helt fristående från de stora förlagskoncernerna. Förlaget startades 2012 och ger ut underhållnings­litteratur i alla dess former: hårda thrillers, fängslande romaner, spektakulära rockbiografier, spännande kriminalromaner och gedigna fackböcker.

Bokfabriken AB, Nordenskiöldsgatan 19, 211 19 Malmö / www.bokfabriken.se

Lasse Brahme