Författaren Roger Hobbs har dött vid 28 års ålder

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2016 07:00 CET

Roger Hobbs 1988 – 2016. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Thrillerförfattaren Roger Hobbs har dött av en överdos, endast 28 år gammal. Dödsfallet bekräftades under onsdagen den 16 november 2016 av författarens agent och amerikanska förlag. Roger Hobbs debuterade redan vid 24 års ålder med den flerfaldigt prisbelönade heist-thrillern Ghostman som omedelbart blev en internationell försäljningssuccé.

Även i Sverige hyllades Ghostman av såväl kritiker som läsare och boken blev snabbt en försäljningssuccé när den gavs ut i januari 2014 (översättning: John-Henri Holmberg). Magnus Utvik (Gomorron Sverige, SVT) gav thrillern högsta betyg med orden "Redan nu i januari vet jag att detta kommer att vara en av årets absolut bästa deckare."

Succédebuten följdes upp med Vanishing games som gavs ut på svenska i augusti 2015. I samband med detta gästade Roger Hobbs deckarfestivalen Crimetime Gotland och träffade både sina svenska läsare och flera av sina svenska kollegor i spänningsgenren.

"Det är oerhört sorgligt att en författare med sådan potential går bort så tidigt. Det kändes självklart att han skulle bli en av de allra största inom spänningslitteraturen", säger Erik Johansson, förlagschef på Bokfabriken. Han fortsätter: "Det var väldigt inspirerande att prata med Roger Hobbs – han var rolig, snabb i tanken och enormt allmänbildad. Han hade en stark kärlek till kriminallitteratur som genre och jag är säker på att han hade utvecklat genren om han bara hade fått fortsätta att skriva."

Bokfabriken är ett ungt och snabbväxande förlag, helt fristående från de stora förlagskoncernerna. Förlaget startades 2012 och ger ut underhållnings­litteratur i alla dess former: hårda thrillers, fängslande romaner, spektakulära rockbiografier, spännande kriminalromaner och gedigna fackböcker.

Bokfabriken AB, Nordenskiöldsgatan 19, 211 19 Malmö / www.bokfabriken.se