Försvunnen tvååring och dödligt datorspel – pocketnytt från Bokfabriken

Försvunnen tvååring och dödligt datorspel – pocketnytt från Bokfabriken

De senaste pocketnyheterna från Bokfabriken är:

• Cecilia Sahlström, Pojken som försvann, utk 15 januari

Året är 1998 och en tvåårig pojke i försvinner spårlöst från en förskola i Lund. Trots polisens ansträngningar, och till moderns stora förtvivlan, förblir fallet olöst.

Tjugo år senare får kommissarie Sara Vallén vid polisen i Lund in ett tips som tycks vara kopplat till den försvunne pojken. Samtidigt utsätts Saras döttrar Klara och Bella för trakasserier av en grupp unga män med nazistsympatier. Orsaken är att döttrarna startat en studentförening som stöder ensamkommande ungdomar i deras skolarbete. En av dessa ungdomar, Reza, hittas död i Höje å med ett hakkors inristat i pannan. Det inleds en omfattande jakt på mördaren samtidigt som Sara Vallén och kollegan Torsten Venngren följer upp de nya tipsen om den försvunne pojken från 1998.

Cecilia Sahlström har skrivit en skrämmande aktuell roman med starka kopplingar till dagens samhällsklimat och unga människors utsatthet. Ännu en gång är temat den unga människans utsatthet i en värld där de vuxna sviker.

"En välskriven, aktuell, driven och fasansfull berättelse." – Villa-Frejas bokblogg

"…läsvärd spänning." – Nisse Scherman, DAST Magazine

"Det märks verkligen att författaren har en god inblick och kunskap inom polisväsendet." – Zellys bokhylla

• Mats Ahlstedt, Trojanen, utk 15 januari

Efter ett gräl blir Linnea våldtagen av sin pojkvän Kristoffer. När han dessutom hotar att lägga ut nakenbilder av henne på nätet beslutar hon sig för att hämnas. Hon konfronterar Kristoffer och blir samtidigt vittne till hur han knivhuggs till döds av en okänd gärningsman.

Kristoffer var ett geni som utvecklat ett datorspel som förväntades bli en världssuccé. När ytterligare två unga män mördas blir Ella Werner vid Göteborgspolisen ­övertygad om att det finns ett samband mellan morden och spelet. Men sanningen är värre än hon kunnat ana. Alla med kopplingar till spelet befinner sig i dödlig fara. Mot sin vilja blir Linnea indragen i mordfallet.

Trojanen är den fjärde fristående delen i Mats Ahlstedts populära serie om profilerare Ella Werner vid Göteborgspolisen. Trojanen är den fjärde fristående delen i Mats Ahlstedts populära serie om profilerare Ella Werner vid Göteborgspolisen.

"Mats Ahlstedt har utvecklats till ett av svensk kriminallitteraturs säkra kort." NISSE SCHERMAN, DAST MAGAZINE

"Intrigen är spännande och det är driv i berättandet." CRIMEGARDEN

"Rappt och väldigt spännande!" MIAS BOKHÖRNA

Recensionsexemplar: recex@bokfabriken.se