Frida Moistos debut ges ut i Holland

Frida Moistos debut ges ut i Holland

Efter att ha sålt över 15 000 exemplar av hyllade debutdeckaren "Som nitroglycerin" i Sverige är det nu klart att Frida Moistos böcker ges ut i Holland.

Frida Moisto gav ut debutromanen Som nitroglycerin 2018 och sålde över 3000 böcker på eget förlag innan Bokfabriken gav ut den i nytryck 2019 som sålde ytterligare 2000 exemplar. Nu ges alltså debutboken samt uppföljaren, Drakar lyfter i motvind (utkommer på svenska 7 oktober) ut även på den holländska marknaden.

Det holländska förlaget Uitgeverij Stortebeeker har som sin målsättning att göra de holländska läsarna bekanta med djärva och egensinniga svenska böcker.

Edith Sybesma på Stortebeeker förlaget säger att hon genast var imponerad av drivet, energin och farten i Frida Moistos debutroman.

Frida kommer under hösten att åka ned på en pressresa till Holland och marknadsföra sin bok.

- Det här känns helt fantastiskt, säger Frida Moisto. Jag är glad över att boken, som har ett starkt budskap om kvinnor som slår tillbaka mot män som begår övergrepp, har lästs om gillats av så många. Att nu se den komma ut även i andra länder är en riktig dröm.

Hösten blir intensiv för Frida då debutdeckaren kommer som pocket 13 augusti och uppföljaren Drakar lyfter i motvind, den andra boken om polisen Lisa Engström, utkommer 7 oktober.

Sagt om Som nitroglycerin:

”En väldigt bra debut” – Monica Lindgren, Go’Kväll

”… hon sammanför trådarna och får intrigen att hänga ihop. Hennes debutdeckare är – trots all action, allt våld och alla andra vidrigheter – en diskussionsroman om män och kvinnor, bakgrund, orsak och verkan” – Bengt Eriksson, Barometern

Moisto kan verkligen skriva” – Björn G Stenberg, Västerviks Tidning

Om författaren:

Frida Moisto, född 1983, bor i Jönköping där hon också är född och uppväxt. Parallellt med skrivandet arbetar hon som sjuksköterska.

Som nitroglycerin är hennes debutbok, en deckare i noir-stil där våra fördomar och föreställningar om ont och gott ständigt utmanas.