Christina Larsson aktuell med trilogi!

​Klimakterierebellerna – bokserien som vill förändra bilden av kvinnor i övergångsåldern

Äggstockarnas funktion minskar, mensen upphör och hormonbalansen i kroppen förändras. Innebär klimakteriet att livet är på väg att ta slut?

Man kan nästan tro det. Klimakteriet får i media och kultur ofta en negativ klang. Inte sällan hör vi det tillsammans med suffixet ”–häxor”.

Christina Larsson vill med sin nya bokserie vända på det.

Hon har valt att kalla trilogin för Klimakterierebellerna.

I böckerna möter vi kvinnor som uppnått den så kallade övergångsåldern men då väljer att förändra sina liv. Kvinnor som har det gemensamt att de fått nog. Nog av svekfulla män, illasinnade kollegor och falska vänninor. Nog av att betraktas som någon vars bäst-före-datum gått ut.

Ta ingen skit, Ann-Britt är den första boken i trilogin som släpps som strömmat ljud den 13 augusti (den finns även sedan tidigare som fysisk bok).

Den har hyllats för sin igenkänning och tagits emot väl som både inbunden bok och som förhandslyssning på Storytel med omdömen som:

”Befriande skrattfest för klimakteriedrabbade och alla andra som uppskattar en lättsmält men också upplyftande historia. Bra driv och intressant huvudperson” – Göteborgs-Posten

”Åh, vad jag tyckte om den här boken!” –Agneta Norrgård, recensent P4, på Instagram

”Galet härlig och rolig bok” – Erikas bokhörna

”Jag har skrattat hysteriskt, jag har blivit emotionellt berörd och jag har blivit fruktansvärt frustrerad” – Ninas bokhylla

”Hög igenkänning… Tänkvärd, underhållande, humoristisk och härlig på en och samma gång” – Kajsa Johansson

Därefter följer bok två, In i kaklet, Linda 20 augusti och den tredje och avslutande boken Allt eller inget, Viola, 27 augusti.

Om Ta ingen skit, Ann-Britt:

Ann-Britt Roos hinner inte med. Hur ska hon hinna ta dottern Lottas katt till veterinären för avmaskning eller tvätta sonen Mattias skjortor när hon har tårtor att baka och dessutom lagat en trerätters middag som ingen kommer att äta? Kan det verkligen vara så illa att hennes familj glömt hennes födelsedag?

Plötsligt vill hennes man Krister sälja villan och fort ska det gå, och på jobbet är det kaos med den i Ann-Britts tycke forcerade omorganisationen. Äldreboendet hotar slänga ut hennes far om han rymmer igen. Och nu behöver Lotta bullar till barnens förskoleutflykt också. Och varför beter sig Krister så konstigt?

I ett huj står Ann-Britt vilse i en ny lägenhet, ensam, utan befordran och allas vrede riktad emot sig. Sakta växer en ilska fram, varför är det bara Ann-Britt som ska skärpa sig? Tur i alla fall att tårtan som katten smaskat på kan räddas med lite grädde så att hon kan bjuda kollegerna på födelsedagsfika.