​Ny bok i omtyckta deckarserien för barn!

Pressmeddelande   •   Sep 23, 2019 07:20 CEST

Christina Olsén & Micke Hansen är tillbaka med Den försvunna mikrofonen, den tredje boken om Skolvaktmästare Tores detektivbyrå.

På Vingelskolan råder det schlageryra och hela veckan har gått i musikens tecken. Nu är det så äntligen dags för veckans höjdpunkt, den årliga sångtävlingen, där personalen sjunger och eleverna röstar fram vinnaren. Skolans musiklärare, Lena Toner, är den som brukar kamma hem det åtråvärda priset - Skolans röst.

Men när hon ska sjunga är hennes guldmikrofon spårlöst försvunnen. Istället för en mikrofon sitter det en morot i mikrofonstativet och katastrofen är nära! Vem har stulit Lena Toners mikrofon och varför? Kan det vara ett medvetet sabotage för att hon inte ska vinna? Eller är det ett dåligt skämt som spårat ut?

Skolvaktmästare Tores Detektivbyrå, med Otto och Klara i spetsen, har fått ett nytt klurigt uppdrag.

Den försvunna mikrofonen, skriven av Christina Olséni och Micke Hansen och illustrerad av Katarina Vintrafors, är en rolig deckare i skolmiljö.

CHRISTINA OLSÉNI & MICKE HANSEN, som har gjort sig kända för sina humoristiska deckare, skriver nu även för den yngre publiken. Skolvaktmästare Tores Detektivbyrå är en ny deckarserie för barn i åldern 6 till 9 år. Boken utspelar sig på Vingelskolan, en mindre skola som ligger någonstans i Sverige. En klurig deckargåta varvas med underfundig humor och ett färgstarkt persongalleri.

Beslutet att även skriva barnböcker kom av en vilja att lyfta läsning och inte glömma bort den i skolan, något författarna även skrivit en debattartikel om för SVT.

De skriver barnböcker som också ska passa den vuxne som läser för barnet vid högläsning.

Micke och Christina har också varit runt i skolor och haft samtal om böckerna direkt med barnen vilket blivit en stor succé.

KATARINA VINTRAFORS är en prisbelönt konstnär och illustratör med stor erfarenhet av barnböcker.

Sagt om bokserien Vaktmästare Tores Detektivbyrå:

”Boken utmärker sig, framför allt, genom sin fyndiga humor, sitt finurliga språk och färgstarka personligheter med fantastiska namn.” - Alan Pejkovic, BTJ

Sagt om författarnas tidigare böcker för vuxna läsare:

”Man blir varm i hjärtat. En härlig bok.” -Sveriges radio

”En avkopplande deckare med humor och värme.” - Hallands nyheter

Författare: Christina Olséni & Micke Hansen • Titel: Den försvunna mikrofonen • Format: Inbunden • ISBN: 9789178352869 • Släppdatum: 23 september 2019 • Första recensionsdag: 30 september 2019

Press och media: jakob@bokfabriken.se

Recensions- och läsex: recex@bokfabriken.se

Bokfabriken är ett ungt förlag, helt fristående från de stora förlagskoncernerna. Förlaget startades 2012 och är idag Sveriges snabbast växande bokförlag. Vi ger ut underhållnings­litteratur i alla dess former: hårda thrillers, fängslande romaner, spektakulära rockbiografier, spännande kriminalromaner och gedigna fackböcker.