Nykära 80-åringar skapar familjetrubbel i Birgitta Bergins nya roman

Nykära 80-åringar skapar familjetrubbel i Birgitta Bergins nya roman

Birgitta Bergin har mycket att fira i mars. Hennes nya roman Som ett brev på posten släpps den 7:e och samma dag är hon nominerad till Stora Ljudbokspriset för sin förra bok En oemotståndlig affär från 2015.

Som ett brev på posten handlar om Elsa och Thore, båda 81 år gamla. De träffas på en bridgeklubb och blir otroligt förälskade. Alla är dock inte så glada över deras nyvunna kärlek. Avundsjuka och girighet gror i deras respektive familjer och släkten visar upp sig från sin sämsta sida. När Elsa och Thore bjuder sina familjer på förlovningsfest i skärgården, ställs situationen på sin spets.

Sveriges befolkning blir allt äldre och allt friskare. Det vi för tjugo år sedan tänkte på när vi sa "pensionär" stämmer inte längre överens med hur många äldre är och beter sig idag. Många lever ett aktivt liv, tränar yoga, reser och tar del av ny teknologi. ”Livet börjar vid hundra” som Dagny Carlsson, 103-årig, bloggare sa. Naturligtvis vill även äldre singlar hitta kärleken och någon att dela livet med. När det händer förändras familjedynamiken dramatiskt vilket kan vara ytterst svårt att ta in för barn och barnbarn.

Som ett brev på posten är ett relationsdrama med värme, romantik och massor av svart humor någonstans mellan Lars Norén och Tomten är far till alla barnen. Du kommer garanterat känna igen många av de skruvade relationer som finns i nästan alla familjer. Boken släpps även som ljudbok, uppläst av Anna Maria Käll.

Birgitta Bergin har på kort tid etablerat sig som en av Sveriges stora författare inom modern feelgood. Hennes serie om Anna Holm, Ett oemotståndligt förslag (2014) och En oemotståndlig affär (2015) har sålt runt 50 000 exemplar. Hon bor växelvis i Marbella och utanför Göteborg.

Några planerade aktiviteter:

Genomgripande mediabearbetning med pr-byrå, februari-mars

Stora Ljudbokspriset - Gala på Nalen, 7 mars

Books & Dreams - Författarkväll på Oscars, 15 mars