Rockstjärnorna lagar mat och talar ut i ny kokbok av Anders Tengner!

Rockstjärnorna lagar mat och talar ut i ny kokbok av Anders Tengner!

– Det var blodigt. Väldigt blodigt.

Djurvännen Anders Tengner berättar i sin nya kokbok Ät som en rockstjärna om de dubbla känslorna första gången han slaktade ett djur, under kockutbildningen på gymnasiet.

Men det blev aldrig någon kock-karriär för Anders Tengner, rockmusiken och tidningen OKEJ kom i vägen. Han har aldrig ångrat sitt val, utan valt att odla intresset för god mat och dryck vid sidan av.

I Ät som en rockstjärna som är världens första hårdrock-kokbok, delar Anders Tengner med sig av över 50 recept, men det är mycket mer än bara en kokbok, några av rockens ikoner delar också med sig av sina favoritrecept, och tillhörande anekdoter.

– Vi hade aldrig matpengar, men ölpengar hade vi. Vi åt inget, vi bara drack, avslöjar Alice Cooper.

Skräckrockaren talar ut om de alkoholstinna åren på 80-talet då han stod på toppen av sin karriär. Men intresset för mat växte ifrån kärleken till spriten, och han slutade helt med alkohol. Sedan 1998 driver han en framgångsrik rock- och sportbar i hemstaden Phoenix.

Paradrätten på restaurangen är ”the Big unit”, en halvmeter lång korv i bröd med ruskigt många olika tillbehör. På grund av sin storlek har rätten jämförts med en känd rocktrummis ädlare delar, medger Alice Cooper i boken.

Mikkey Dee som spelat trummor med Motörhead och som för tillfället är på världsturné med Scorpions, bjuder på receptet på sin favoriträtt – en klassisk cheeseburgare. I boken avslöjar han också sitt värsta matminne:

– Jag var med i tv-programmet Kändisdjungeln, och jag och Pippi (Inger Nilsson) fick en utmaning där vi skulle äta råa ödlor och skalbaggar. Jag gröpte ur dem med sked, det var fruktansvärt äckligt.

Kontakt med författaren:

tengner.anders@gmail.com

Är du journalist och vill ha ett recensionsex?

Ange bokens titel och din postadress i ett mail till recex@bokfabriken.se

Titel: Ät som en rockstjärna | Författare: Anders Tengner | Form: Susanne Sporrong | ISBN: 9789176295267 | Format: Inbunden | Utgivningsdag: 170920 | Första recensionsdag: 170930

Bokfabriken AB, Nordenskiöldsgatan 19 A, 211 19 Malmö / www.bokfabriken.se