Översiktsillustration över det kommande området.

​Lika för alla när BoKlok startar försäljning av lägenheter i Östertälje

Onsdagen den 18 oktober startar försäljningen av BoKlok lägenheter i Östertälje på IKEA Kungens kurva. Intresserade är välkomna att lämna en turordningsanmälan kl. 17. Vid kvällens slut dras sedan en turordningslista som bestämmer vem som får välja lägenhet först, som nummer två, nummer tre osv. Byggstart är planerad till december 2017, med beräknad inflyttning hösten 2018.

I Östertälje ska BoKlok bygga 28 lägenheter. Lägenheterna kommer att ha två, tre och fyra rum med en yta på 53, 70 respektive 81 kvm. De byggs som bostadsrätter och den totala boendekostnaden inklusive avgift till bostadsrättsföreningen och ränta blir ca 4900 kronor per månad för en tvårumslägenhet.

- Östertälje är en stadsdel med goda pendlingsmöjligheter samtidigt som naturen inte är långt bort. Att bygga här och kunna erbjuda bra bostäder till ett bra pris känns väldigt roligt, säger Ilhan Yildiz, projektledare på BoKlok.

Försäljningsfilosofin i BoKlok bygger på principen ”lika för alla” och bostäderna fördelas genom offentlig turordningsdragning. Alla intresserade lämnar en anmälan och sedan upprättas en slumpmässig turordningslista utifrån vilken kunderna får välja den BoKlok bostad som passar dem bäst.

- Vårt tillvägagångssätt gör att vi kan genomföra försäljningen på ett rättvist sätt utan krångliga kösystem. På samma gång samlar vi alla kunder vilket gör att alla får träffa sina blivande grannar vilket känns trevligt, säger Ilhan Yildiz.

Östertälje är ett populärt område som ligger ca 2 km öster om Södertälje. I dessa lummiga och mysiga villakvarter finns naturen runt hörnet men fortfarande närheten till staden. Det är cykel- & promenadavstånd till förskola, skola och mataffär såväl som till sjöar och vattendrag. Morabergs handelsområde och Södertälje centrum ligger endast några minuters bilfärd bort. Även pendeltåg till Stockholm city finns nära tillhands, och tar endast 45 min.