Bollinger Vieilles Vignes Francaise 2005 - åter i Sverige

Nyhet   •   Jul 05, 2016 08:04 CEST

Bollinger Vieilles Vignes Françaises 2005

Champagnes mest unika vin, och tillika Bollingers mest unika vin, återlanseras i Sverige den 5 juli. Vinet görs på oympade stockar från Grand Cru-vingårdar, Chaudes Terres och Clos st Jaques i Aÿ. Båda vingårdarna ligger i anslutning till huset och Chaudes Terres är belägen direkt bakom champagnehuset.

– Det är väldigt roligt att få lansera just årgång 2005 i Sverige. Vinet har funnits vid två tidigare tillfällen och nu kommer ännu en chans att lägga detta unika vin till samlingen. Den här gången finns 24 exklusiva flaskor, av en total produktion på 3702 flaskor, att tillgå på Systembolaget, säger Beatrice Giese, produktchef för Bollinger.

Druvorna för Bollinger Vieilles Vignes Françaises skördades för hand den 22 september 2005 på de två Grand Cru-vingårdarna. Skörden det året var exceptionellt bra och vinhuset beslutade att årgången var tillräckligt bra för att bli till den exklusiva upplagan av Vieilles Vignes Françaises, som endast görs av de absolut bästa årgångarna.

Till färgen är champagnen djupt guldfärgat och doften är intensiv och typisk för mogna årgångar. Typiska toner är honung, torkade aprikoser, kanderad frukt och rostat bröd. Smaken har en sällsynt fyllighet och mognad tillsammans med elegans och en tydlig mineralitet.

Bollinger Vieilles Vignes Françaises 2005

Art.nr: 96014 (24 flaskor)

Pris: 5750 kr

Druva: Pinot Noir