Bollinger R.D. 2002 lanseras på magnum

Pressmeddelande   •   Nov 20, 2014 07:00 CET

Blenden för 2002 innehåller lite mer Chardonnay än normalt, vilket säkert är en starkt bidragande anledning till att det finns så mycket elegans bakom den sedvanliga Bollingerkraften. Årgång 2002 innehåller 60% Pinot Noir, 40% Chardonnay. 71% av blenden är Grands crus och 29% är Premiers crus. Allt basvin är fatjäst och den långa lagringen på jästen har skett under naturkork. Degorgeringen är manuell och dosage är låg, mellan 3 och 4 g/liter. Lagringspotentialen är fantastisk och vinet har många år kvar till toppen.

- Bollinger R.D. 02 är milleniets stora R.D.- årgång vilket gör den ännu roligare att lansera. Den markerar också 50-årsjubileumet för R.D. då första årgången som lanserades var årgång 1952, säger Kajsa Ekman, produktchef för Bollinger.

Bollinger R.D. 02 har en gyllene färg och doft av mogna röda höstäpplen, kvitten och en diskret honungston som följs av rostade nötter, kakao, stjärnanis och muskot. Smaken är kraftfull och fyllig med mognad, mineralitet och en hög aptitretande syra som ger en exceptionell längd och elegans.

Den 20 november lanseras 30 flaskor av Bollinger R.D. 2002 på magnum på Systembolaget.

Art.nr 90456-06

Pris 3895 kr

Kajsa Ekman, produktchef, kajsa.ekman@arvidnordquist.se, 08- 799 19 72

Bollinger, grundat 1829, är ett legendariskt och anrikt champagnehus i elitklass. En egen magnifik stil med stor andel pinot noir, första jäsningen på gamla ekfat och ovanligt lång flasklagring – detta ger den klassiska bollingerkaraktären. Bollingers världsberömmelse beror mycket på Madame Lily Bollinger. Vid 42 års ålder ärvde hon ett av distriktets förnämsta champagnehus av sin make. Lily lade ner hela sitt hjärta på att förvalta makens arv och när hon lämnade över styret 1971 var Bollinger ett blomstrande företag. Tack vare hennes järnvilja och professionalism har företaget både utökat sin areal och sina marknadsandelar.