Här är årets finalister i Lily Bollinger Award

Pressmeddelande   •   Maj 31, 2016 15:05 CEST

Emma Ziemann, Tina Johansson och Ellen Franzén – årets finalister i Lily Bollinger Award

Nu är finaluttagningen för Lily Bollinger Award avgjord. De tre kvinnliga sommelierer som fick högst samlad poäng och står klara för final är Ellen Franzén från Esperanto, Emma Ziemann från Upper House och Tina Johansson, student på Vinkällan Dryckesutbildning. Den 12 september gör de upp om titeln ”Årets Lily Bollinger” och Sveriges bästa kvinnliga sommelier 2016.

Under finaluttagningen den 30 maj tävlade hela 11 kvinnliga sommelierer mot varandra om en plats i finalen, vilket är ett nytt rekord i antal deltagare. De som fick högst samlad poäng under tävlingen och går raka vägen till final är Ellen Franzén från Esperanto (Stockholm), Emma Ziemann från Upper House (Göteborg) och Tina Johansson, student på Vinkällan Dryckesutbildning (Stockholm).

”Vi är stolta att få se den uppslutning som skedde från stora delar av vårt avlånga land till årets uttagningstävling. Vi hade fler deltagare och ett starkare startfält än någonsin. Alla gjorde en fantastisk insats och de tre som tog sig till final håller verkligen en hög nivå” säger Eva Nina Hammarskjöld, projektledare för Lily Bollinger Award.

Uttagningstävlingen hölls på Arvid Nordquists huvudkontor i Stockholm och innehöll tre delmoment. Tävlingsmomenten bestod av ett teoriavsnitt, en blindprovning med ett antal viner samt ett praktiskt prov. I det praktiska momentet ingick sherryservering och matrekommendationer, där bland annat hantering av vinet, bemötande och matrekommendationerna bedömdes.

Den 12 september går finalen av stapeln i samband Arvid Nordquists årliga sortimentsdag i Stockholm. Förutom den ärofyllda titeln ”Årets Lily Bollinger” får vinnaren en resa till det anrika champagnehuset Bollinger samt en Kronan-cykel. Cykeln symboliserar hur Lily Bollinger ständigt bevakade vingården på två hjul.

Lily Bollinger Award instiftades år 2002 av Bollinger och Arvid Nordquist för att stimulera kvinnligt tävlingssommellerie och hedra minnet av den legendariska champagneänkan Madame Lily Bollinger som under flera decennier tävlade på männens villkor om att tillverka världens bästa champagne. Tävlingen uppmärksammar Sveriges kunniga kvinnliga sommelierer som likt Lily Bollinger verkar på en mansdominerad arena.

För pressbilder och intervjumöjligheter, vänligen kontakta:

Shira Cohen

Presskontakt, JMW Kommunikation

shira.cohen@jmw.se

För mer information eller övriga frågor om tävlingen, vänligen kontakta:

Eva Nina Hammarskjöld

Projektledare, Lily Bollinger Award

info@evanina.se

Cecilia Wellenius

Marknadschef, Arvid Nordquist

Telefon: 070 – 976 19 18

cecilia.wellenius@arvidnordquist.se

Evelina Andersson

Marknadskoordinator, Arvid Nordquist

Telefon: 08 – 7991860

evelina.andersson@arvidnordquist.se

Bollinger, grundat 1829, är ett legendariskt och anrikt champagnehus i elitklass. En egen magnifik stil med stor andel pinot noir, första jäsningen på gamla ekfat och ovanligt lång flasklagring – detta ger den klassiska bollingerkaraktären. Bollingers världsberömmelse beror mycket på Madame Lily Bollinger. Vid 42 års ålder ärvde hon ett av distriktets förnämsta champagnehus av sin make. Lily lade ner hela sitt hjärta på att förvalta makens arv och när hon lämnade över styret 1971 var Bollinger ett blomstrande företag. Tack vare hennes järnvilja och professionalism har företaget både utökat sin areal och sina marknadsandelar.