Maya Samuelsson blev Sveriges bästa kvinnliga sommelière

Pressmeddelande   •   Sep 02, 2014 13:00 CEST

Efter en nervös final under Arvid Nordquists sortimentsdag på 7A Odenplan i Stockholm igår, stod det klart att Maya Samuelsson nu kan titulera sig ”Årets Lily”. Tävlingens namn är hämtat från en av de mest betydelsefulla personerna i champagnehuset Bollingers historia, Lily Bollinger, den unga änkan som under 30 år tävlade på männens villkor om att tillverka världens bästa champagne. Lily Bollinger Awards hedrar hennes minne och uppmärksammar Sveriges duktiga, kvinnliga sommelièrer – som också de ofta tävlar på en mansdominerad arena.

– Det här betyder så mycket för mig och jag är oerhört glad över att få vinna en så prestigefylld tävling. Konkurrensen har varit hård, och jag har en enorm respekt för mina medtävlande. Men just nu känner jag mig lycklig, stolt och redo för framtiden! säger Maya.

Det var tre välkvalificerade sommelièrer som gjorde upp om titeln i finalomgången: Sofia Castensson från Djuret, Daniella Lundh från Restaurant Frantzén och Maya Samuelsson från Vinkällan Sommelierutbildning. Finalen, liksom uttagningen, bestod av teoretiska och praktiska moment med vinprovning, öppning och servering av champagne och matrekommendation inför publik. I den slutliga bedömningen väger det praktiska momentet något tyngre än det teoretiska.

– Det var otroligt jämnt och jättespännande att se de proffsiga och koncentrerade finalisterna. Maya är en välförtjänt vinnare. Jag ser fram emot att följa hennes fortsatta karriär och hoppas att hon har lika stor glädje av titeln ”Årets Lily” som tidigare års vinnare, säger Kajsa Ekman, ansvarig för Bollinger på Arvid Nordquist.

I juryn satt Karina Tholin, Ulrika Karlsson och Johan Lagergren. För att hedra Lily Bollinger som gärna inspekterade vingårdarna på sin cykel, får vinnaren en vacker Kronan-cykel och en resa till champagnehuset Bollinger.

För pressbilder och intervjumöjligheter, vänligen kontakta:

Elina Gregor/Carolina Lenngren, presskontakter Food & Friends

Telefon: 070 -480 77 31, 076-019 36 96

E-post: elina.gregor@foodfriends.se, carolina.lenngren@foodfriends.se

Eller besök: www.mynewsdesk.com/se/pressroom/bollinger

För mer information, kontakta:

Kajsa Ekman, produktchef, Bollinger, Arvid Nordquist

E-post: kajsa.ekman@arvidnordquist.se

Bollinger, grundat 1829, är ett legendariskt och anrikt champagnehus i elitklass. En egen magnifik stil med stor andel pinot noir, första jäsningen på gamla ekfat och ovanligt lång flasklagring – detta ger den klassiska bollingerkaraktären. Bollingers världsberömmelse beror mycket på Madame Lily Bollinger. Vid 42 års ålder ärvde hon ett av distriktets förnämsta champagnehus av sin make. Lily lade ner hela sitt hjärta på att förvalta makens arv och när hon lämnade över styret 1971 var Bollinger ett blomstrande företag. Tack vare hennes järnvilja och professionalism har företaget både utökat sin areal och sina marknadsandelar.