Bombardier tar hem order på 47 spårvagnar i Berlin

Berlins trafikförvaltning utnyttjar en option och beställer ytterligare 47 spårvagnar av typen BOMBARDIER FLEXITY. Ordervärdet uppgår till 176 miljoner euro.

I och med den senaste ordern har trafikförvaltningen (BVG) beställt 189 vagnar utifrån ett ramavtal som tecknades 2006 och omfattar 206 fordon.

Spårvagnarna har luftkonditionering, 100 procents låggolvkonfiguration och mycket rymliga utrymmen för barnvagnar och resenärer med funktionsnedsättning. Återmatning av bromsenergi säkrar hög energieffektivitet.

Produktionen kommer att ske vid Bombardiers anläggning i Bautzen, Tyskland.

FLEXITY har valts av fler kunder runtom i världen än någon annan spårvagn. Hittills har över 3 500 levererats eller beställts.

• Frakt, transport

Pär Isaksson, kommunikationschef, Bombardier Transportation Sweden AB.
Telefon: 010-852 52 13, 076 724 71 55
E-post:paer.isaksson@se.transport.bombardier.com

www.bombardier.com

www.TheClimateIsRightForTrains.com

Om Bombardier Transportation Sverige
Bombardier Transportation Sweden AB sysselsätter 2 200 personer i Stockholm, Västerås, Hässleholm, Nässjö, Gävle, Luleå och Göteborg. Vi är ett ledande teknikföretag med export till järnvägsprojekt runtom i världen. Bombardier Transportation levererar alla slags järnvägslösningar, från tåg, tunnelbanor och signalsystem till underhållsservice.

Den svenska verksamheten omfattar även konstruktion och produktion av driv- och styrsystem, system för fordonsintegration och signalsystem såväl för den globala järnvägsmarknaden.

Om Bombardier Transportation
Bombardier Transportation är ett ledande globalt företag inom järnvägsteknik, med en bred produktportfölj och innovativa produkter för miljöanpassade transporter. BOMBARDIER ECO4 – som bygger på energi, effektivitet, ekonomi och ekologi – reducerar energianvändning och bidrar till att öka järnvägens konkurrenskraft. Bombardier Transportation har huvudkontor i Berlin, finns representerat i över 60 länder och har levererat fler än 100 000 järnvägsfordon världen över.

Om Bombardier
Bombardier är världsledande på tillverkning av innovativa transportlösningar, från reguljärflygplan och affärsjetplan till järnvägsutrustning, -system och -tjänster. Bombardier Inc. är en global verksamhet med huvudkontor i Kanada. Intäkter för räkenskapsåret 2014 var 20,1 miljarder USD. Bombardier är noterat som en indexkomponent på Dow Jones Sustainability World and North America indexes. Bombardiers aktier handlas på Toronto Stock Exchange (BBD). Se mer på www.bombardier.com

Pär Isaksson

Presskontakt Kommunikationschef Mediarelationer och public affairs +46 76 724 71 55