Golvet är hemmets nya fondvägg som kräver sin omvårdnad

I årets inredningstrender vänds blicken nedåt och golven lyfts upp och blir hemmets nya fondvägg. Mönstrade klinkergolv, färgstarka plattor och olika material ger personliga hem. Gemensamt för alla golvmaterial är att de kräver ständig städning och omvårdnad. Bona är experter på golv sedan snart 100 år och revolutionerar golvstädning med Bona Spray Mop. En hjälte där hemma som räddar den dagliga städningen!

För första gången på ganska många år vänds blickarna nedåt när det gäller trender inom heminredning. Äntligen har trendsättarna upptäckt att även golven kan tala till oss. Väggar och soffor kliver tillbaka när identitetsskapande golv får större fokus i våra hem. Trenden går mot en mer ombonad inredningsstil där man bytt ut de hårda, vita väggarna mot mer färg, gardinerna kommer tillbaka och det blir populärt igen med olika material och mönster på golven. Klinkergolv av mönstrade, färgstarka plattor i olika former mixas och matchas för ett personligt golv. Golv av kork, laminat och andra material skapar sammanhang och miljö samt förhöjer upplevelsen i årets inredningstrender.

Gemensamt för alla golvmaterial är att de är utsatta och kräver regelbunden omvårdnad och städning, men olika golv kräver olika sammansatta produkter.

- Golv fyller en stor del av våra hem och är utsatta ytor. Därför är det extra viktigt med effektiva produkter och hjälpmedel för att göra städningen enkel och skonsam mot inomhusmiljön. Att svabba med vatten eller använda starka produkter är inte bra för något golvmaterial. Bona Spray Mop är en perfekt lösning för den dagliga städningen och finns bland annat med rengöring speciellt för klinker, säger Marie Shore, produktchef på Bona.

Det svenska företaget Bona är världs- och innovationsledande inom renoverings- och underhållsprodukter för trägolv och har arbetat med golv sedan 1919. Förutom expertisen på trägolv har Bona tagit fram rengöring specifik för andra typer av golvmaterial. Rengöringsmedlet ”Stone, Tile & Laminate Cleaners” rengör effektivt hårda golv med förseglad yta, och i kombination medBonas påfyllningsbara Spray Mop revolutionerar den städningen. Spraymoppen har gjort stor försäljningssuccé i bland annat USA där den har sålts i miljoner exemplar. Bona Spray Mop är snabbmonterad och kan fyllas på med ett speciellt framtaget rengöringsmedel. Medlet lämnar inte några rester eftersom det torkas av direkt med en tvättbar microfibermopp.

- Golv som sköts rätt kan hålla i generationer. Vi vill att det ska vara så enkelt som möjligt att sköta den dagliga städningen. Vår Spray Mop har visat sig bli ”hjälten” i många hem. Både för att den är enkel att ta fram och för att det snabbt blir ett så bra resultat. Och självklart underlättar det att den kan användas på olika golvmaterial, säger Marie Shore.

Mönstrade och levande golv av klinker är egentligen ingen nyhet. Klinkergolv har använts i tusentals år. Redan för 3 500 år sedan började man i Egypten göra kakelplattor och på 1300-talet förde morerna in konsten att göra keramiska plattor till Europa från Nordafrika. Sedan dess har användningen av byggkeramik spridit sig över kontinenten och idag finns det ett enormt utbud av kakel och klinker att välja på. Goda trender kommer i retur!

Upptäck Bona Stone, Tile and Laminate Spray Mop på bona.com och följ oss på Facebook på Bona Sweden.

För ytterligare information kontakta Bonas produktchef
Marie Shore, Product Manager Retail på Bona. 040-38 73 24