Industrinatten - industriernas gemensamma arena för dialog med framtidens medarbetare

Nyhet   •   Okt 20, 2017 14:54 CEST

Ungdomar på företagsbesök hos Bona.

Många intresserade skolungdomar gav sig ut under Industrinatten för att få veta mer om framtidens spännande jobb och unika möjligheter. Bona öppnade upp sin verksamhet och hade både under dagen och kvällen många givande samtal med framtidens medarbetare.

Konceptet är nu lite mindre natt i jämförelse med tidigare år. Numera inleds evenemanget på dagtid med en gemensam företags- och utbildningsmässa, där ett 40-tal företag deltar. Det är ett bra forum för att skapa en första kontakt med skolungdomarna, väcka nyfikenhet och erbjuda olika prova-på-aktiviteter.

Bona deltog i år för fjärde gången i Malmö, och för första gången i Lund. Istället för en monter byggde vi en sommarmiljö med gräs, parasoll, trädäck och utemöbler. Det öppnade upp för skolungdomarna att umgås med oss, spela trädgårdsyatzy och ta en fika, samtidigt som vi utbytte en hel del intressanta frågeställningar och information.

- Första intrycket är viktigt. Vi ville skapa en inbjudande och grön miljö, därför valde vi att bygga vår monteryta utifrån temat sommar och samtidigt visa/ prata om maskiner och produkter vi producerar för utomhusmiljö, säger Anette Ljungström, säljkoordinator Nordic.

Framåt tidig kväll bussades eleverna till studiebesök hos industrierna. Bona tog totalt emot cirka 160 ungdomar. Under studiebesöket fokuserade vi på att prata om de olika arbetsflöden som ingår i hela Bonas verksamhet, och vilka funktioner som är involverade i dessa flöden. Ungdomarna fick på så sätt insyn i olika delar av verksamheten, från idé, utveckling och produktion till distribution, marknadsföring och försäljning. Under rundvandringen fick de träffa en del av våra medarbetare som arbetar med produktion, produktutveckling och tester, projektledning, marknadsföring, försäljning och support. Även då många av besökarna var blyga vågade sig några på att ställa frågor. Frågorna som ställdes berörde omsättning, utbildningskrav, lön och produktsortiment.

- Det här är givande på många olika sätt. Vi vill visa den bredd som finns genom att prata om alla olika sorters jobb och möjligheter, vi vill också hjälpa till att bidra till en mer positiv bild av industribranschen genom att visa vår arbetsplats. På så sätt kanske vi kan öka intresset för industriutbildningar, och senare även jobb inom sektorn. Det är en satsning som är viktig för vår framtida kompetensförsörjning. Det är också viktigt att lyssna till ungdomarnas frågor och krav på en attraktiv arbetsgivare, säger Ann Rossenbeck, HR-chef.

Fakta

Målgruppen för Industrinatten är ungdomar i högstadiet och gymnasiet samt ansvariga inom skola och studie- och yrkesvägledning. Industrinatten är ett initiativ av IUC Skåne, Region Skåne, Malmö stad, samt Lund, Trelleborg, Burlöv, Eslöv, Höör, Kävlinge, Lomma, Staffanstorp, Svedala och Vellinge kommuner.

www.industrinatten.se

Kommentarer (0)