Bona utbildar kinesiska golvslipare

I samband med det ökade välståndet i Kina, väljer allt fler kinesiska konsumenter att installera trägolv i sina hem. Men, att lägga trägolv är ett relativt nytt fenomen och de kinesiska golvläggarna har ingen formell utbildning i sitt hantverk. För att öka kunskaperna etablerar nu Bona ett utbildningscenter i Shanghai. Utbildningscentret kommer att invigas i slutet av  juni, 2010 och kommer att vara det första i sitt slag i Kina.

– Med vårt nya utbildningscenter kommer Bona att vara först i världen med att utbilda kinesiska golvslipare. Att utbilda och träna golvslipare har alltid utgjort en stor del i Bonas strategi, och nu vill vi bidra till ett bättre resursutnyttjande vad gäller trägolv samtidigt som vi ökar vår marknadsandel i Kina. Planen är att etablera utbildningscenter i fler kinesiska städer under de kommande åren, säger Kerstin Lindell, VD och koncernchef på Bona.

Bona har varit framgångsrik i Asien när det gäller stora lägenhetskomplex och sporthallar – mer än 100 sportgolv, varav ett par arenor som användes i de olympiska spelen i Peking 2008, har behandlats med Bonas produkter. Nu är målet att öka kunskapen bland golvläggare för hur man renoverar trägolv. Det nya utbildningscentrat kommer också att ha ett showroom för de arkitekter och inredningsdesigners som är viktiga beslutsfattare i Kina. Det 250 m2 stora centrat kommer förutom Shanghai även att serva hela den kinesiska marknaden.

– Denna investering är samtidigt en investering för Bona i vårt arbete för hållbar utveckling, berättar Pontus Forssell, Bonas försäljningschef i Asien. Idag tenderar de flesta kineser att slänga ut sina gamla trägolv istället för att renovera dem. Våra seminarier med praktiska demonstrationer kommer att ge golvläggare handfast erfarenhet av att använda Bonas produkter, från lacker till golvslipmaskiner. Genom att dela mer oss av vår erfarenhet vill Bona bidra till en högre miljömedvetenhet vad gäller trägolv i Kina.

– Bona har gjort stora investering i Kina, eftersom vi ser en enorm potential långsiktigt på denna marknad, berättar Kerstin Lindell. Vi kan redan se effekterna av våra investeringar. Under 2009 ökade vi försäljningen med mer än 40 %.

Bonas milstolpar i Asien
2000 Ett nytt dotterbolag etablerades, Asia Pacific Pte Ltd
2004 Representationskontor etablerades i Shanghai
2007 Ny produktionsanläggning för UV-lack i Dalian, Kina
2007 Bonas vattenbaserade lacker blir tilldelad Green Label (Bona Prime Classic, Bona Flow, Bona Mega och Bona Traffic (Singapore)
2008 Ett nytt dotterbolag i Kina, Bona Shanghai Trading Company Ltd
2008 Nytt kontor och lager i Shanghai
2009 Bonas reaktiva lim, Bona R845, tilldelas Green Label (Singapore)
2010 Nytt utbildningscenter

För mer information:
Kerstin Lindell, VD och koncernchef. Tel: 040-38 73 73. E-mail: kerstin.lindell@bona.com

Pontus Forssell, Area Sales Manager Bona Asia Pacific och Managing Director Bona Far East & Pacific Pte Ltd. Tel: +65 6738 5580. Mobil: +65 9172 3387. E-mail: ontus.Forssell@bona.com

• om bona

Bona AB är ett familjeägt företag som etablerades 1919 med huvudkontor i Malmö. Bona har ca 500 medarbetare och är marknadsledande inom lack och ytbehandling med försäljning och 18 dotterbolag i hela världen. Vår affärsidé är att erbjuda produkter för installation, underhåll och rengöring  av trägolv. I sortimentet ingår vattenbaserade lacker, oljor, UV lacker, ergonomiska slipmaskiner, system för dammfri golvslipning slippapper, lim och golvvårdsprodukter. Koncernen hade en omsättning år 2009 på SEK 1,2 miljarder.

Kerstin Lindell

President & CEO President & CEO 040-38 73 73