Bonas VD Kerstin LIndell utsedd till årets ledare

Kerstin Lindell som sedan 2007 är VD och koncernchef för Malmöföretaget Bona tilldelades i år Mentor internationals pris till Årets ledare i sydsvenskt näringsliv.

– Jag är väldigt stolt över att få denna utmärkelse, säger Kerstin Lindell. Jag ser den som en god kvittens på gott ledarskap, som förutom att säkerställa ett lönsamt företag, är grunden för en välmående personal. Trivsel på arbetsplatsen och välmotiverade medarbetare är en förutsättning för ett gott resultat. För mig innebär gott ledarskap bland annat att lyssna på medarbetarna, ge ansvar och visa förtroende samt at skapa och kommunicera tydliga strategier. På Bona har vi arbetat mycket med att förankra företagets värderingar och att kommunicera våra mål och strategier till samtliga medarbetare.

– Du måste sätta höga mål, även om de verkar orealistiska till en början. Jag har en holistisk syn på verksamheten. Varje medarbetare måste förstå sin unika och viktiga roll inom verksamheten. För att uppnå detta har jag tillsammans med min ledningsgrupp träffat varje medarbetare inom Bona för att skapa en gemensam plattform med utgångspunkt från vart företaget är på väg.

En väl kommunicerad strategi har varit ett framgångskoncept, som trots den värsta konjunkturen inom byggindustrin på global front, har bidragit till att Bona i juli 2010 kunde glädjas åt den lönsammaste månaden någonsin i företagets snart 100-åriga historia.

– Vi har lyckats behålla lojaliteten hos befintliga kunder samtidigt som vi attraherat nya, berättar Kerstin Lindell. Detta tack vare Bonas starka innovativa produkter, vår närvaro på marknaden och Bonas tydliga miljöprofil.

Med informell ledarstil i kombination med en gedigen kunskap vände Kerstin Lindell Bonas röda siffror och ledde företaget till ökad lönsamhet och fler marknadsandelar i såväl Europa som i USA.

Juryns motivering för utmärkelsen till Årets ledare 2010 lyder:

• 2010 års ledare har gjort en stark och kraftfull turn around, tagit moderbolaget med 19 dotterbolag från röda siffror till stabila svarta,
  • Hon har stärkt verksamheten på många nya marknader.
  • Hon är tydlig, rak, inspirerande, systematisk och målmedveten. Hon är en god kommunikatör med stor uthållighet.
  • Hon är känd för att genomföra det som hon säger och beslutar.
  • Årets ledare som får Mentor Internationals Guldklocka är Bonas vd och koncernchef Kerstin Lindell

Priset, en guldklocka, delas ut av Mentor Internationals grundare Mie Jernbeck. Förutom instiftaren och ordföranden Mie Jernbeck består juryn av Hans Holmstedt, Stephan Muchler, Gustaf Hamilton, Boel Flodgren, Eva Engquist, Pehr Andersson och Torgny Nordqvist.

Fakta om Kerstin Lindell

Kerstin Lindell har en civilingenjörsexamen i kemiteknik, teknisk lic. inom polymerkemi samt en civilekonomexamen. Hon arbetade tidigare 14 år på Akzo Nobel där hon började som industridoktorand 1990. Med siktet inställt på att bli Europachef läste Kerstin in ekonomi genom att ta kvällskurser på universitetet i Lund under fyra år. 1999 blev hon R & D Manager of Division Industrial Wood Coating, Europa. Under sina år som R&D Manager på Akzo Nobel fick Kerstin 11 patent och två gånger blev hennes uppfinningar de mest lönsamma. 2006 blev Kerstin Lindell Vice Vd på Bona och året därpå, 39 år gammal, Vd och koncernchef för företaget. Kerstin Lindell är också styrelseledamot för ACAP Invest och Hardford samt med i Beredningskommittén Stiftelsen för strategisk forskning (SSF). Kerstin ingår även i Sydsvenska Industri- och Handelskammarens fullmäktige.

Fakta om Bona

Bona, som har varit verksamt i Malmös sedan 1919 är ett familjeägt företag. Idag har Bona dotterbolag i 18 länder och försäljning i hela världen. Företaget var först i världen med att producera vattenbaserade golvlacker till trägolv, och erbjuder idag marknaden produkter för att installera, underhålla och renovera trägolv. Bona-koncernen har ca 500 anställda i hela världen och en omsättning år 2009 på 1,3 miljarder kronor. Företaget har tillverkning på tre kontinenter, där anläggningen i Malmö står för tillverkning av vattenbaserade lacker och UV-lacker. Bonas produktionsenhet i Tyskland tillverkar limmerna, och i USA proderas rengöringsprodukter. Sedan 2007 producerar Bona också UV lack i Kina för den asiatiska marknaden.

För mer information:

Kerstin Lindell, VD och koncernchef.

Tel: 040- 38 73 73. Epost: kerstin.lindell@bona.com

Agneta Weimarsson, PR and Internal communication Manager, Bona.

Tel. 40-38 73 63. Epost: agneta.weimarsson@bona.com

• om bona

Bona AB är ett familjeägt företag som etablerades 1919 med huvudkontor i Malmö. Bona har ca 500 medarbetare och är marknadsledande inom lack och ytbehandling med försäljning och 18 dotterbolag i hela världen. Vår affärsidé är att erbjuda produkter för installation, underhåll och rengöring  av trägolv. I sortimentet ingår vattenbaserade lacker, oljor, UV lacker, ergonomiska slipmaskiner, system för dammfri golvslipning slippapper, lim och golvvårdsprodukter. Koncernen hade en omsättning år 2009 på SEK 1,2 miljarder.