Wood floor makeover – den snabba vägen till en stor förändring

Förvandla trägolven med professionell hjälp

Golv tar mer och mer plats som en viktig inredningsdetalj. Trenden för golv går just nu åt det mörka och lite ruffigare. En wood floor makeover av golven kan vara ett snabbt och effektivt sätt att få en helt ny känsla i hemmet. Med experthjälp kan arbetet vara gjort på bara någon dag, utan damm och smuts i huset!

Det kommer ständigt nya trender inom heminredning och det gäller även för golv. Årets trend går mot rustika trägolv med struktur och ruffig yta samt olika nya material som bambu, kork och vinyl.

Nya material i all ära, men det finns inget som slår ett riktigt trägolv när det gäller livslängd och alla de möjligheter som finns att behandla och förändra golven så att de framhäver hemmet på bästa sätt.

Det finns yrkesmän som är experter på att snabbt göra en makeover av trägolv. Bona har i snart 100 år arbetat tillsammans med golvproffs för att utveckla deras skicklighet och kompetens för arbete med träytor, både utomhus och inomhus. Bona Certified Craftsmen är handplockade fackmän som är utbildade i att använda hela vårt Bona System för trägolv.

Bona har ett ytbehandlingsprogram som bygger på tre olika behandlingsmetoder, Guld, Silver och Brons, som alla ger ditt trägolv nytt liv och en ny skyddande yta. Vilken ytbehandlingsmetod som bör användas beror på vilket skick ditt trägolv befinner sig i. Guldbehandlingen innebär en totalrenovering för ett riktigt slitet, gulnat och skadat trägolv. Silverbehandlingen är perfekt för att återställa trägolv vars yta är lätt fläckat eller har små repor till dess ursprungliga skönhet. För golv som bara är smutsiga och lätt slitna finns Bronsbehandlingen som ger ditt trägolv en ny fräsch yta på bara några timmar.

- Att göra en floor makeover är snabbaste vägen till att förändra känslan och uttrycket i ett hem. Med professionell hjälp kan golven göras om på bara någon dag, beroende på ytbehandling. Bonas Certified Craftsmen kan allt om att slipa och behandla golv och gör det dessutom med en metod utan damm och smuts.De kan till och med förändra färgen på golven med olika ytbehandlingar, vilket ger oändliga möjligheter, säger Patrik Mellnert, Product Manager Professionalpå Bona.

Att ändra färg på golven är ett lätt sätt att genomföra stor förändring i inomhusmiljön och här är några saker att tänka på vid val av färgsättning:

• Rummets övriga färger samt vilket ljusinsläpp rummet har. Ett mörkt golv absorberar mycket ljus och förminskar rummet. Samtidigt ger ett mörkt golv en hemtrevlig och ombonad känsla.
  • Ett ljust golv ger en ökad känsla av rymd eftersom ljuset reflekteras mot golvet.
  • Infärgning av trägolv kan förändra utseendet på ett oljat eller lackat golv radikalt och matcha annat trä eller detaljer i rummet och ge en personlig prägel.
  • Även inredningen bidrar till helhetsintrycket. Ljusa möbler i kombination med ett mörkt golv, blir oftast väldigt effektfullt.

Ren luft, inget damm

- Med rätt behandling av golven, eller med en ny lack, olja eller färg kan hela hemmet genomgå en förvandling.Det allra bästa med Bonas Certified Craftsmen är att vid slipningen av golven används Dust Containment System som tar bort 99,996% det damm som generaras vid slipprocessen. Luften som kommer ut är faktiskt renare än vanlig inomhusluft. De flesta kan stanna i sina hem under tiden golven görs i ordning och är tillbaka på sina golv inom några timmar, säger Patrik Mellnert.

Läs mer om Bona Certified Craftsmen här på www.bona.com

Följ oss på Facebook

För ytterligare information kontakta Patrik Mellnert, Product Manager Professional Finishing & Floor Care på Bona. 040 38 73 08