Johan Kleberg ny vd på Adlibrisgruppen

Johan Kleberg tillträder som vd för Adlibrisgruppen med uppdraget att fortsätta förverkliga Adlibrisgruppens långsiktiga tillväxtstrategi inom e-handel på den nordiska marknaden. Johan Kleberg tillträder 1 oktober.

Johan Kleberg kommer närmast från rollen som vd på C More som ingår i TV4-Gruppen och har dessförinnan lång erfarenhet från olika chefspositioner inom mediebranschen.

Johan Kleberg, tillträdande VD Adlibrisgruppen:
”Adlibrisgruppen har ett oslagbart kunderbjudande: enkelt, bekvämt och billigt. Jag tar med mig många års erfarenhet från TV4 i att kombinera ett brett tilltal för alla med en genuin och äkta passion för produkten. Det ska bli fantastiskt spännande att få arbeta med Adlibrisgruppen och den fortsatta tillväxtresan.”

Jacob Dalborg, VD Bonnier Books:
“Jag är mycket glad över rekryteringen av Johan Kleberg. Johan har gedigen erfarenhet av att leda stora medieföretag, därtill företag med slutkonsumenten i centrum. Detta är helt i linje med Adlibrisgruppens vision om fortsatt tillväxt och att bli Nordens ledande e-handelsföretag.”

Johan Kleberg, född 1975, är civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm. 2004 började han inom TV4-gruppen där han bland annat varit verksam som VD för TV4 Sport, Projektdirektör på TV4 och nu senast som vd på C More. Han började sin bana på MTG.

Adlibrisgruppen är ett av Nordens ledande e-handelsföretag och består av Adlibris AB, Discshop Svenska Näthandel AB och Bamba.se. Adlibrisgruppen omsätter 1, 3 miljarder SEK och har 200 medarbetare. Adlibrisgruppen ingår i Bonnier Books.

För ytterligare information:
Johan Kleberg, tillträdande VD Adlibrisgruppen, 073-687 00 85
Jacob Dalborg, VD Bonnier Books, 08-696 80 01

• bamba
  • discshop
  • internetbokhandel
  • e-handel
  • böcker
  • bonnier
  • adlibrisgruppen
  • adlibris
  • jacob dalborg
  • johan kleberg

Bonnier Books är verksamma inom e-handel, förlag, bokklubb, distribution och handel.

Katarina Arborelius