Nytt svenskt världsrekord - Världens största smörkniv finns i Sverige

Nytt svenskt världsrekord godkänt av GUINNESS WORLD RECORDS.

I samband med den nionde internationella världsrekorddagen den 14 november har GUINNESS WORLD RECORDS officiellt godkänt ett nytt svenskt världsrekord. Det är den svenska slöjdläraren Claes Blixt som bor och arbetar i Skene som har tillverkat världens största smörkniv.  Smörkniven är 2,5 m lång, väger cirka 26 kilo och är gjord i ett autentiskt material i vit bok, ett handtag i ek och pluggad med 50 mm björkplugg.

Inspirationen till att göra världens största smörkniv fick Claes Blixt på GUINNESS WORLD RECORDS museum i Köpenhamn när han såg världens största slev.

- Säg den som inte fått tillverka en smörkniv i skolan. Hade någon gjort världens största slev så kunde jag definitivt göra världens största smörkniv. Jag pressar aldrig mina elever att göra detta, men faktum är att de flesta faktiskt väljer och önskar att få göra en smörkniv. Jag tror de precis som jag är mest fascinerade av funktionen, att de är användbara och kan ges bort. Mina elever tycker att det är spännandel att jag tillverkar världens största smörkniv, säger Claes Blixt. Många tycker nog också att jag är en knäppis. Sanningen är att jag har en oerhörd energi och att jag tycker att det här är riktigt riktigt kul. Jag är väldigt glad att min kniv blev ett godkänt världsrekord.

För att så många som möjligt skulle kunna komma förbi och titta när smörkniven tillverkades höll Claes till i en lokal i Tranemo som heter Gula Fabriken.

- Det har varit en rolig process. Massor av folk kom förbi Gula Fabriken och tog en kaffe och fick vara med och se när smörkniven tillverkades.

Världens största smörkniv är inte Claes Blixts första kontakt med GUINNESS WORLD RECORDS. Tidigare har han i Uddebo gjort ett världsrekordförsök där så många som möjligt skulle måla av samma objekt samtidigt. Ett rekord som slogs två dagar senare i Dubai.

Claes Blixt är en entreprenör och inspiratör som arbetar som slöjdlärare i årskurs 3-9 i Skene. I sitt egna företag föreläser han bland annat om hur man lär sig att tänka i nya banor vid affärsutveckling. Claes Blixt blev omskriven och var med i debattprogram när han tidigare höll kurser som gick ut på att deltagarna fick lära sig att bygga sina egna likkistor. Claes är intresserad av landsbyggsutveckling och har bland annat arrangerat konstpaddlingar där byggdens boende paddlar runt och ser på lokal konst.

Guinness World Record Day
Under den internationella världsrekorddagen den 14 november, Guinness World Record Day, kommer människor världen över att försöka slå världsrekord av olika slag. Läs gärna mer på Bonnier Faktas pressrum på Mynewsdesk.

GUINNESS WORLD RECORDS är världens mest populära rekordbok som ges ut av Bonnier Fakta. Bokenkom ut för första gången 1955 och har sedan dess sålts i över 130 miljoner exemplar, i mer än 100 länder. Årets bok är fullmatad med 3000 nya rekord och 3D-effekterna är ännu fler och häftigare än tidigare. Som vanligt innehåller boken en unik blandning av fakta, bisarra rekord och häftiga bilder.
www.guinnessworldrecords.com

Bonnier Fakta är Sveriges ledande fackboksförlag. Vi ger ut illustrerade fackböcker för inspiration och fakta. Till våra viktigaste ämnen hör mat, hälsa och träning, föräldraskap samt mode och skönhet. Hos oss finner du både kända svenska och utländska upphovsmän. För mer information om våra böcker, besök gärna bonnierfakta.se.

För mer information, vänligen kontakta: Magdalena Höglund, presskontakt, Bonnier Fakta/Highland PR, tel: 0733 338840 eller
e-post: magdalena.hoglund@bonnierfakta.se
Charlotta Larsson, PR- och informationsansvarig, Bonnier Fakta, tel: 073-374 6294 eller
e-post: charlotta.larsson@bonnierforlagen.se