​Bonnier ökar i HittaHem

Bonnier News engagemang i bostadsannonseringssajten HittaHem ökar. Drygt två år efter att Bonnierkoncernen köpte in sig går man upp till majoritetsägande i det snabbt växande företaget.

I november 2013 köpte Bonnier News 49 procent i Malmöbaserade bolaget Next Solutions AB som drev bostadssajten HittaHem. Därefter har ett omfattande arbete pågått med att integrera HittaHems matchningstjänster på Bonniertidningarnas webbplatser.
– Vi såg att marknaden för bostadsannonsering var i snabb förändring och att det fanns ett stort behov av att koppla ihop mäklarnas objektsannonsering med smarta digitala verktyg för matchning. Nu har vi testat affärsmodellen och ser att den fungerar och därför väljer vi att gå upp i ägande, säger Henrik Stangel, avgående försäljningsdirektör för Bonnier News.
I och med dagens besked förvärvar Bonnier News aktier av övriga aktieägare och får en ägarandel på över 90 procent av bolaget.
HittaHem växer snabbt. Från en blygsam omsättning 2014 ökade intäkterna till cirka 33 miljoner kronor förra året.
– Förvärv är en viktig komponent för oss att utveckla våra affärer och att klara den digitala transformationen mot en betydligt större andel digitala intäkter. Det ökade engagemanget i HittaHem känns därför som helt naturligt för Bonnier, säger Tomas Franzén, vd för Bonnierkoncernen.

För mer information:
Henrik Stangel, avgående försäljningsdirektör Bonnier News, tel 070-620 10 10

Mathias Bergman, vd för HittaHem, tel 0733-44 03 30

HittaHem är en matchningssajt som främst vänder sig till köpare och säljare av bostäder. Sajten drivs av Next Solutions AB som är baserat i Malmö.

Bonnier News är Bonnierkoncernens affärsområde för dagstidningarna Dagens Nyheter, Dagens Industri, Expressen och Sydsvenskan/Helsingborgs Dagblad. Affärsområdet omsatte 4,7 mdr kr 2015 och gjorde ett operativt resultat (EBITA) på 363 mkr.

Bonnier är en mediekoncern inom tv, dagstidningar, affärs- och fackpress, tidskrifter, film, böcker och digitala medier. Basen finns i de nordiska länderna med koncernen har betydande verksamhet i bland annat USA, Tyskland, Storbritannien och Östeuropa. Omsättningen förra året var 25,9 mdr och det operativa resultatet (EBITA) 1,0 miljard.

• Förvärv, fusioner

• dagens industri