Gunilla Herlitz lämnar Bonnier News

Efter mer än tretton år som chefredaktör och vd och de senaste åren affärsområdeschef, har Gunilla Herlitz beslutat att lämna chefskapet för Bonnier News. Hon stannar till sommaren 2016, och arbetet med att hitta en efterträdare har nu inletts.

Gunilla Herlitz blev, utifrån en bakgrund som reporter och nyhetschef på bland annat Dagens industri och Expressen, chefredaktör på Dagens industri 2003, och senare även vd. Hon gick 2009 vidare inom Bonnier till rollen som publisher på DN. Från 2011 har hon även varit styrelseordförande i Sydsvenskan och tryckerigruppen Bold. Inom ramen för chefskapet för Bonniers affärsområde News blev hon 2014 vd för även Expressen och Dagens industri.

Bonnier AB:s vd Tomas Franzén:

”Gunilla Herlitz har gjort avgörande insatser för Bonnier. I ett mycket kritiskt skede ledde hon DN från stora förluster 2008 och 2009 till en lång rad år av stabila vinster och rekordhöga läsarintäkter. Våra dagstidningsföretags resultat för 2015 med fortsatt stigande vinst på en stenhård marknad är det senaste uttrycket för Gunillas mycket framgångsrika arbete i nära samarbete med starka redaktionella ledare på respektive tidning. När Gunilla nu bestämmer sig för att gå vidare så kommer hon lämna ett tomrum efter sig, men våra dagstidningar står väl rustade inför fortsatta utmaningar.”

Gunilla Herlitz:

”Det finns inget roligare än att jobba med medier. Det tyckte jag 1984 när jag började som reporter och det tycker jag fortfarande. Det har varit en fantastisk förmån att få arbeta med så många otroligt begåvade människor och att dessutom ha engagerade ägare som är långsiktiga. Att vi befinner oss mitt i en stor omställning har sporrat mig och det är min övertygelse att vår journalistik aldrig har varit viktigare än den är dag.”

”Men för mig är det dags att göra något annat, vad det blir vet jag ännu inte. Det kommer helt klart att bli en friare tillvaro som jag ser fram emot.”

”Tidningarna inom Bonnier News står mycket starka. Vår journalistik når fler än någonsin tidigare och lönsamheten är stabil i en tid då många mediebolag har det väldigt tufft. Vi har gjort stora digitala investeringar och förflyttningar som gör att jag ser ljust på framtiden.”

Gunilla Herlitz fortsätter som affärsområdeschef fram till sommaren och arbetet med att rekrytera en efterträdare har nu inletts.

”Nu har vi alla möjligheter att i lugn och ro under våren lösa efterträdarfrågan och hitta ett ledarskap för News som säkrar fortsatt fokus på nya digitala tjänster och intäkter, samtidigt som våra tidningar utvecklar sina journalistiska produkter”, säger Tomas Franzén.

Gunilla Herlitz 08-738 19 21
Tomas Franzén 08-736 40 00