Anna Ingemarsdotter Wängdahl är Årets hjältemama

Tidningen mamas årliga utmärkelse Årets mama fokuserar i år på mammor som gör skillnad i samhället. Vinnare blev Anna Ingemarsdotter Wängdahl för hennes insatser kring livmoderhalscancer. Priset delades ut ikväll under en exklusiv middag på stjärnkrogen Oaxen i Stockholm. Andra vinnare var till exempel nygifta Anja Pärson och Filippa Rådin som blev Årets inspirationmamas, Elina Berglund som var med och upptäckte Higgspartikeln fick utmärkelsen Årets smartaste mama och rapparen Kumba M'bye utsågs till Årets artistmama.

Årets mama har delats ut sedan 2004 i olika kategorier, och kategorin Årets hjältemama har funnits med i flera år. I år fick hela Årets mama ett nytt fokus. Årets hjältemama är nu huvudpriset, där läsarna har fått nominera och rösta fram mammor som har gjort något extraordinärt för att hjälpa andra. I år har den stora galan bytts ut mot en exklusiv middag på stjärnkrogen Oaxen i Stockholm. Dit var ett antal av Sveriges starkaste opinionsbildare – självklart kända mammor – inbjudna med Unicef som samarbetspartner. Bland gästerna fanns moderatledaren Anna Kinberg Batra, tv-profilen Ebba Kleberg von Sydow och sportprofilen Anna Brolin.

– Årets mama har aldrig handlat om vem som är den bästa mamman, utan vi vill lyfta fram mammor som utmanar, engagerar och inspirerar oss, säger mamas chefredaktör Louise Bratt Tidmarsh. Just i år fokuserar vi på vanliga mammor runt om i Sverige som utanför sitt föräldraskap även hinner med att göra enastående insatser för att hjälpa och stötta andra – något som i år känns mer aktuellt än någonsin.

Årets hjältemama - Anna Ingemarsdotter Wängdahl

Mitt i sorgen och smärtan bestämde hon sig för att göra något för andra som drabbas av samma sjukdom – livmoderhalscancer. Nu har hon snart samlat in närmare 400 000 kronor till forskningen. Årets hjältemama röstades fram av mamas läsare.

Årets inspirationsmamas - Anja Pärson och Filippa Rådin
Motivering: På röda mattan visar de att en familj kan se ut på mer än ett sätt, och i jobb och privatliv tar de ställning för jämställdhet, mångfald och rättvisa. Ni inspirerar oss!

Årets smartaste mama - Elina Berglund
Motivering: Hon är partikelfysikern som var med och upptäckte Higgspartikeln och lyckades med konststycket att skapa ett preventivmedel som till och med påven ger tummen upp för.

Årets humormama - Emma Knyckare
Motivering: Komikerkarriären pekar spikrakt uppåt för P3:s humordrottning, som 2015 gick från radio till tv. Parallellt med ståuppande och barnafödande jobbar hon för att fler tjejer ska få chansen att vara roliga på scen. I dag knycker ingen längre på nacken åt Årets humormama.

Årets artistmama - Kumba M'bye
Motivering: Med genombrottet i ”Lyckliga gatan” vann hon folkets kärlek och den inofficiella titeln ”nästa svenska hiphopdrottning”.

Årets entreprenörmama - Susanne Najafi
Motivering: Hon är superentreprenören som tröttnade på att se döda barn spolas upp på Medelhavets stränder och fick flygbolagen att flyga flyktingar till Sverige. Ingenting är omöjligt för Årets entreprenörmama.

Årets powermamas - Hannah Widell och Amanda Schulman
Motivering: Hundratusentals följer deras business- och privatliv i supersuccén ”Fredagspodden”. De har på några år byggt upp ett imperium av poddar, böcker och eget vin – och parallellt fött tre barn.

UNICEF är mamas samarbetspartner och tidningen stöttar deras arbete med barn i hela världen. UNICEF-ambassadören Eva Röse delade ut kvällens priser.

Tidningen mama är ett livsstilsmagasin för mammor som utkommer med 13 nummer per år.

Vill du komma i kontakt med de som vunnit, hör av dig till:
Fam Kinell, koordinator, Årets mama.
telefon 076-53 56 801, fam.kinell@bt.bonnier.se

Har du andra frågor kring Årets mama, hör av dig till:
Louise Bratt Tidmarsh, chefredaktör mama.
telefon 08-736 52 98, louise@mama.bonnier.se

Samarbetspartners till Årets mama är Elfa som erbjuder flexibla förvaringslösningar och innovativa koncept med förstklassig funktionalitet och design, leksaksmärket Lundby är klassiska leksaker, fulla av fantastiska möjligheter och lekfulla detaljer samt skönhetssajten Eleven som erbjuder sina kunder över 900 märken inom smink, hudvård, hårvård och doft på nätet.

• hjälte
  • mamma