Bonnier Magazines & Brands gör vinst på 51,5 miljoner för 2017

Bonnier Magazines & Brands resultat för 2017 blev 51,5 miljoner kronor. En anledning var att de digitala annonsintäkterna ökade betydligt.
 Det är starkt att vi redovisar en så bra vinstnivå samtidigt som vi investerar mycket i teknik för framtiden, säger vd Lars Dahmén.

Bonnier Magazines & Brands, tidigare Bonnier Tidskrifter, med varumärken som amelia, Allt om mat, Sköna hem, M-magasin, Damernas Värld, mama och Teknikens Värld visar ett starkt resultat för 2017. Omsättningen landar på 940 miljoner kronor och vinsten på 51,5 miljoner kronor.

– Vi växer bra i de nya kanalerna, men det är också värt att notera att den traditionella affären också fortsätter att leverera, säger Lars Dahmén.

Trots tillväxt digitalt och i nya kringtjänster, är det fortfarande den traditionella basaffären i form av tryckta magasin som dominerar verksamheterna.

Under året har Bonnier Magazines & Brands också gjort rejäla framtidsinvesteringar, bland annat satsat på teknik och byggt upp en stark utvecklingsavdelning. Företaget förvärvade under 2017 också influencernätverket Tailsweep och är nu en av de största nätverken i Sverige med fler än 230 influencers. Och under året mer än fördubblade företaget omsättningen av influenceraffären.

– Vi ser en otroligt stark tillväxt kring våra influencers och hela vår nativeaffär. Under 2018 kommer vi också att växla upp vår satsning inom digitala läsarintäkter, säger Frida Boisen VP Head of Digital.

Bonnier Magazines & Brands har också förstärkt satsningen på resor, event och edutainment, bara i år arrangeras exempelvis mer än 100 resor för Bonnier Magazines & Brands.

För året 2017 belastar kostnader av engångskaraktär årets resultat, konkret handlar det om Magazines & Brands flytt till Bonnierhuset i Stockholm.

Lars Dahmén, VD Bonnier Magazines & Brands: 0707 831848, lars.dahmen@mag.bonnier.se

Varje dag inspirerar, underhåller, engagerar och utbildar vi Sveriges befolkning via våra livsstilsmagasin, specialtidningar, digitala produkter såsom våra sajter, sociala medier, nyhetsbrev, mobila tjänster, webb-tv samt genom Nordens största influencernätverk. Vi ger även ut böcker samt har en omfattande verksamhet gällande läsarresor, kurser och event. Telefon: 08-736 53 00. Besöksadress: Torsgatan 21, Stockholm.