De vinner Damernas Värld Guldknappen 2017!

Totême vinner Damernas Värld Guldknappen 2017. Det prestigefyllda designpriset går till märkets grundare Elin Kling och Karl Lindmann. ATP Atelier tilldelas Damernas Värld Guldknappen Accessoar 2017, och vinnare av Knappnålen är Rebecca Björnsdotter.

Lördagen den 21 oktober delades Sveriges mest prestigefyllda modepris – Damernas Värld Guldknappen – ut under modefestivalen Sweden Fashion & Beauty Day på Waterfront i Stockholm.

Damernas Värld Guldknappen går i år till Totême och märkets grundare Elin Kling och Karl Lindman.

– Det är helt otroligt roligt att få den här äran. Vi beundrar ju tidigare vinnare, så att förknippas med dem är fantastiskt. Det är ett så otroligt prestigefullt pris, säger Elin Kling.

Damernas Värld Guldknappen Accessoar går i år till ATP Atelier och märkets grundare Maj-La Pizzelli och Jonas Clason.

– Vi har varit nominerade två gånger förut, men i år känns det som om allt föll på plats. Guldknappen är en bekräftelse på det, säger Maj-La Pizzelli.

Fjolårets nyhet var priset Knappnålen, vars syfte är att i ett tidigt stadie fånga upp och uppmärksamma ett modeföretag med en stark vision och utvecklingspotential. Priset delas ut till en designer inom kategorin mode eller accessoar. Vinnare av Knappnålen 2017 är Rebecca Björnsdotter.

– Knappnålen är en bekräftelse på att jag rör mig i rätt riktning. Som ny är den här typen av utmärkelse något som man drömmer om. Det känns helt otroligt, säger Rebecca Björnsdotter.

Juryns motiveringar:

Damernas Värld Guldknappen:

”Genom att både förvalta och utveckla den skandinaviska stilen har Totême snabbt gjort sig ett namn på världens modescen. Med målet att skapa en varaktig garderob som fungerar för kvinnans alla behov ligger deras säsongs-överskridande design i framkant. Efter succén i New York har märket nu flyttat hem och är redo att klä den svenska kvinnan. Elin Kling och Karl Lindman är med varumärket Totême vinnare av Damernas Värld Guldknappen 2017.

Damernas Värld Guldknappen Accessoar:

”Med inspiration från den italienska semestersandalen föddes idén till en hållbar affärsverksamhet med fokus på handgjorda och väldesignade skor och handväskor. Fem år senare är framgångssagan ett faktum och ATP Atelier har positionerat sig som ett märke som skapar åtråvärda produkter samtidigt som de främjar en långsammare modekonsumtion. Maj-La Pizzelli och Jonas Classon är med varumärket ATP Atelier vinnare av Damernas Värld Guldknappen Accessoar 2017.”

Damernas Värld Knappnålen:

”Rebecca Björnsdotter är ett bevis på att det lönar sig att vara nischad, och att sticka ut. Med utsmyckade skor som utstrålar styrka och självförtroende har hennes unika estetik charmat såväl svenska kvinnor som internationella popstjärnor. Vi gratulerar Rebecca till Knappnålen och ser fram emot att se mer från denna lovande designer!”Juryn för Damernas Värld Guldknappen

Lisa Pettersson, modechef, Damernas Värld Martina Bonnier, chefredaktör, Damernas Värld Kenza Zouiten, influencer, entreprenör, modell Pär Engsheden, designer Tina Törnqvist, hovstylist

Damernas Värld har sedan 1982 delat ut designpriset Damernas Värld Guldknappen till svenska designers. Priset instiftades för att främja, stödja och uppmärksamma svenskt mode. Sedan 2010 koras även en vinnare av Damernas Värld Guldknappen Accessoar och från och med 2016 utses Damernas Värld Knappnålen för att belysa ung talang inom svenskt mode. Samtliga pristagare ingår nu i vårt gemensamma kulturarv och finns också representerade i Nordiska museets permanenta samlingar.

Tidigare vinnare av Damernas Värld Guldknappen

Tidigare vinnare av Damernas Värld Knappnålen

2016 Freddie Larsson, LXLS

#guldknappen2017 #damernasvärld

Bakom Sweden Fashion & Beauty Day står Bonnier Magazines & Brands fyra största varumärken inom mode och skönhet: Damernas Värld, VeckoRevyn, mama och Styleby.

Modefestivalen genomförs i nära samarbete med Lancome, Schwarzkopf, Vestiaire Collective, The Body Shop, Elfa, Specsavers, Cetaphil, Nelly.com, Twist & Tango, IDUN Minerals, Eco tools, Steamery, Suavoo, Your Happy Period, Humble Brush, Magnum, Henkell Sverige och Ecco som alla finns på plats under Sweden Fashion & Beauty Day.

Lisa Pettersson, modechef Damernas Värld lisa.pettersson@dv.bonnier.se

Ulrika Dratwa, projektledare, Bonnier Magazines & Brands ulrika.dratwa@mag.bonnier.se

Fam Kinell, projektledare och innehållsansvarig, Bonnier Magazines & Brands fam.kinell@mag.bonnier.se

Läs mer på swedenfabday.se