Vilhelmsdals Gårdsmejeri vinner Årets Mathjälte 2017

Riktigt goda ostar görs på mjölk från glada djur och helt utan tillsatser. Det bevisar Vilhelmsdals gårdsmejeri i Skåne, vinnaren av Årets Mathjälte 2017, Lantliv mat & vins årliga pris.

Årets Mathjälte delas ut av tidningen Lantliv mat & vin för femte året i rad. Priset går till en person eller företag som särskilt utmärkt sig i att producera högkvalitativt mathantverk av lokala råvaror och som värnar om miljö och matarv.

I år gick priset till Christine och Lars Anderberg på Vilhelmsdals gårdsmejeri. Christine och Lars lät slumpen föra dem till Tommarp på Österlen i Skåne. Där driver de nu sedan mer än tio år Vilhelmsdals gårdsmejeri som levererar ostar till stjärnkrogar och osthandlare över hela landet. På gården finns runt 200 getter som blir minutiöst ompysslade och som själva väljer om de vill vara ute eller inne. Man gör också ost och andra mejeriprodukter av komjölk från en KRAV-märkt granngård.

– Christine och Lars Anderberg på Vilhelmsdal är sanna mathjältar. Eldsjälar när det gäller mathantverk av nära råvaror, utan tillsatser. Och med god djurhållning. Vilket visar sig i ostarnas smaker, som håller världsklass, säger Cecilia Lübeck, chefredaktör på Lantliv mat & vin.

– Att bli Årets Mathjälte är för oss en jättekul grej och en stor ära. Speciellt med tanke på att det finns många andra mathjältar ute i landet som kämpar lika hårt som vi gör. För att bli en hjälte krävs mod att våga investera och satsa på någonting som du brinner för. Och uthållighet att orka genomföra, leverera och utveckla. För oss som jobbar med hela kedjan från foder, djur, mjölkning, produktion, varumärke, försäljning, distribution ända till konsumentens mage, krävs det även att man är lite halvgalen, säger Christine och Lars Anderberg.

Årets Mathjälte delas ut den 11 november på mässan Food & wine.

I juryn sitter Cecilia Lübeck, chefredaktör Lantliv mat & vin, Fredrik Eriksson, kock och krögare på Långbro Värdshus och Asplunds, Petra Brand, layoutansvarig Lantliv mat & vin och Anna-Lena Sventelius, chefredaktör och ansvarig utgivare på Lantliv och ansvarig utgivare Lantliv mat & vin.

Juryns motivering:

”Tant Elsa, Feta Greta och Harald Blåtand är lysande exempel på mathantverk som fallit såväl stjärnkrögare som resten av Gourmetsverige på läppen. Årets Mathjälte 2017 är det lilla gårdsmejeriet som har full koll på hela kedjan, från bete till färdig produkt. Här lever man efter filosofin att om djuren har det bra och är lyckliga, får man också den bästa mjölken. Som ystas till unika ostar med smaker i världsklass, helt utan tillsatser. Närmare och godare än så här blir det inte! ”

Cecilia Lübeck, chefredaktör Lantliv mat & vin

E-post: cecilia.lubeck@lantlivmatochvin.se