Extremt hög tillväxt för digitala böcker

Breddförsäljningen ökar - många titlar säljer mer, fortsatt stor försäljningsökning av barnböcker (14%) och en extremt hög tillväxttakt för digitala böcker (69%). Det är några av slutsatserna efter Bonnierförlagens genomlysning av bokåret 2015. Därtill fortsätter de digitala formaten attrahera en allt större läsekrets genom ökad tillgänglighet, förändrade konsumtionsbeteenden samt en växande digital katalog (5 500 titlar).

Många titlar sålde mer, breddförsäljningen ökade – de tio mest sålda verken stod för 14 % av den totala försäljningen vilket är den lägsta andelen på 8 år. Av den totala försäljningen stod årets nyheter för 60 % medan backlist stod för 40 %. Efterfrågan på backlist har de senaste åren ökat och under 2015 stärktes den utvecklingen. Årets mest sålda titel från Bonnierförlagen var Leif GW Persson Bombmakaren och hans kvinna med en försäljning på drygt 200.000 exemplar. Mest sålda barnbok var Martin Widmark/Helena Willis Fängelsemysteriet med en försäljning på drygt 100.000 exemplar.

Håkan Rudels, VD Bonnierförlagen:

"Vi ser nu tydligt hur de digitala formaten bidrar till ökad tillgänglighet och efterfrågan på en allt större bredd i sortimentet. Av våra 5 500 digitala titlar köptes 98% i minst ett exemplar under året. Det digitala lyssnandet formligen exploderade under 2015, både i och utanför bokbranschen. Under året gav Bonnierförlagen ut över 150 ljudbokstitlar och försäljningen av digitala ljudböcker ökade med över 100% mot året innan."

Den positiva utvecklingen för barn- och ungdomsböcker de senaste åren håller i sig och stärks, Bonnierförlagens försäljning av barn- och ungdomsböcker ökade med 14% jämfört med föregående år.

Under 2015 ökade för första gången på flera år antalet distribuerade böcker till 14 miljoner. Sett till försäljningskanaler är fysisk bokhandel störst med en andel om 33%, medan internethandeln stod för 29% av Bonnierförlagens försäljning.

”Vi når ut till läsarna med allt fler barnböcker, allt fler titlar överlag och i allt fler format. Lägg därtill det stora intresset för självpublicerade berättelser som vi nu ser genom vår självpubliceringstjänst, Type & Tell, som nådde 1000 användare under sitt första år. Efterfrågan på berättelser är starkare än på väldigt länge”, summerar Håkan Rudels bokåret 2015.

Blickar vi istället framåt utgår Bonnierförlagen ifrån att tillväxttakten för digitala ljudböcker dämpas medan försäljningen av e-böcker kommer igång på allvar under 2016. Barnböcker fortsätter sin positiva trend och 2016 kommer att bli ett starkare år än 2015. Vi ser också fler stora, breda kommersiella titlar i vår utgivning, som fungerar i alla försäljningskanaler, än vad vi såg 2015. Det blir också året då internethandeln som försäljningskanal går om fysisk bokhandel som den största försäljningskanalen för Bonnierförlagen.

FAKTA:

Bokåret 2015 i siffror - Bonnierförlagen

• Antal utgivna nya titlar: 440 st
  • Antal utgivna digitala titlar: 1.724
  • Antal utgivna reprinttitlar: 202
  • Antal sålda böcker 14 195 643 ex
  • Årets mest sålda bok: Leif GW Perssons Bombmakaren och hans kvinna: över 200.000 exemplar
  • Årets mest sålda barn- och ungdomsbok: Martin Widmark/Helena Willis Fängelsemysteriet: över 100.000 exemplar

För ytterligare information:

Håkan Rudels, VD, Bonnierförlagen
hakan.rudels@bonnierforlagen.se, 08-696 80 55

Katarina Arborelius, Kommunikationschef
070-696 66 90, katarina.arborelius@bonnierforlagen.se

• Litteratur

• helena willis
  • martin widmark
  • leif gw persson
  • håkan rudels
  • självpublicering
  • ljudböcker
  • bokbransch
  • eböcker

I Bonnierförlagen AB inryms Bonniers svenska bokförlags- och bokklubbsverksamhet AB. Förlagen utgörs av Albert Bonniers FörlagBokförlaget ForumBokförlaget Max StrömBonnier AudioBonnier CarlsenBonnier FaktaBonnier PocketKartagoMånpocket och Wahlström & Widstrand. Bokklubbsverksamheten består av Bonniers BokklubbBokklubben SvalanSpänningszonenLyssnarklubben samt Månadens Bok.

I Bonnierförlagen, som sysselsätter ca 280 personer, ingår också agenturen Bonnier Rights, självpubliceringstjänsten Type & Tell samt Bonnier Brands.

Bonnierförlagens ledning och centrala enheter är förlagda till Sveavägen 56 i Stockholm. Här har Bonniers bedrivit verksamhet sedan 1921.

Bonnierförlagen ingår i Bonnier Books Sverige, som ingår i koncernen Bonnier AB.