Pressvisning för Kroppsspråk 4 dec kl 9.30

Pressvisning för Kroppsspråk 4 dec kl 9.30

Kroppsspråk 4 dec 2013 – 5 jan 2014
Koreografi och konst på Bonniers Konsthall under nya dansfestivalen Dans <3 Stockholm.

Filminstallation av Sharon Lockhart
Dansföreställningar av Noa Eshkol och An Kaler

Välkommen på pressvisning onsdag 4 december kl. 9.30. Bonniers Konsthalls chef Sara Arrhenius och utställningens curator Camilla Larsson introducerar utställningen. Frukost serveras. Anmäl dig senast 2 december till sofia.curman@bonnierskonsthall.se.

Bonniers Konsthall har i en rad tematiska grupputställningar utforskat samtidskonstens relation till andra kulturområden som litteratur, teater, film och musik. I vinterns utställning Kroppsspråk tittar vi på utbytet mellan konst och dans och presenterar tre konstnärskap som rör sig i gränslandet mellan bildkonst och koreografi. Kroppsspråk är en del av nya dansfestivalen Dans <3 Stockholm 4-8 dec.

Sharon Lockharts upptäckt av Noa Eshkol
2008 var amerikanska film- och fotokonstnären Sharon Lockhart (f.1964) i Israel och fick höra talas om koreografen och textilkonstnären Noa Eshkol (1924-2007) och hennes mycket speciella liv och arbete. Noa Eshkol kunde ha valt ett liv i New York där konsten och dansen blomstrade i ett experimentellt 1960- och 70-tal. Istället samlade hon en liten grupp dansare omkring sig och levde ett undandraget liv som kretsade kring att skapa ett notationssystem för dans och att arbeta med textilkonst. Sharon Lockhart upptäckte att några dansare ur Eshkols kompani hade fortsatt sin praktik i huset utanför Tel Aviv. Där fanns också ett stort antal textila verk, som mer eller mindre låg och samlade damm. Ur berättelsen om Noa Eshkol har Sharon Lockhart skapat två filmverk, en serie fotografier och utställningar i Tel Aviv, Wien och New York. Sharon Lockharts medverkan i Kroppsspråk kan även ses som en förhandsglimt inför hennes stora separatutställning på konsthallen som öppnar i april 2014.

Föreställning och öppen repetition med Noa Eshkols kompani 7 dec kl. 15 och 8 dec kl 13.
Under Kroppsspråk ger Bonniers Konsthall besökarna den unika möjligheten att se en föreställning med Noa Eshkol Chamber Dance Group. Fyra dansare mellan 30 och 70 år kommer till Stockholm från Israel för att uppträda med koreografier skapade av Noa Eshkol. Konsthallens besökare kommer också att kunna delta i en öppen dansträning med gruppen.

An Kaler On Orientations l Untimely Encounters 5 dec och 6 dec kl. 18.
On Orientations l Untimely Encounters är en dansföreställning som utforskar olika aspekter av orientering (i betydelsen att hitta sin väg i obekant mark). Österrikiska koreografen An Kaler (f. 1982) arbetar utifrån tanken om koreografi som en ständigt skiftande process. On Orientations är en pågående serie föreställningar som utvecklats ur An Kalers stora intresse för rummets betydelse för rörelserna och av att arbeta platsspecifikt.

4 dec kl. 17-19 Vernissage. Fri entré. Välkomna!
5 dec kl. 18 On Orientations l Untimely Encounters av An Kaler
6 dec kl. 18 On Orientations l Untimely Encounters av An Kaler
7 dec kl. 15 Danser av Noa Eshkol med the Chamber Dance Group
8 dec kl. 13 Öppen dansövning med Noa Eshkol Chamber Dance Group. Inga förkunskaper krävs.
19 dec kl. 19 Koreografiska konstitutet; After work med koreografisk visning av Kroppsspråk. Fri entré hela kvällen.

Boka biljetter via www.dansstockholm.se

Med stöd från Israeliska ambassaden i Stockholm. Tack till TBA21Thyssen-Bornemisza Art Contemporary, i Wien och neugerriemschneider, Berlin.

On Orientations | Untimely Encounters är en produktion av An Kaler, samproducerad med Tanzquartier Wien och HAU Hebbel am Ufer, i samarbete med TBA21 och med stöd av Dansens Hus inom ramen för Modul-Dance med stöd av Europeiska unionens kulturprogram och INTPA – International Network for Dance and Performance Austria.