Livebookings rekryterar ny koncernchef och ekonomidirektör för snabbare tillväxt

Livebookings har rekryterat två nya toppchefer, Colin Tenwick som koncernchef (CEO) och Ian Cole som ekonomidirektör (CFO). De båda har arbetat tillsammans sedan 2001 med att bygga upp och sedan sälja internationella bolag, däribland rekryterings- och jobbföretaget StepStone ASA.

Livebookings är ledande inom onlinebokning och marknadsföringstjänster för restauranger. Företaget grundades av svenska entreprenörer och är i dag ett globalt bolag med säte i London.

Colin Tenwick och Ian Cole ska leda Livebookings fortsatt snabba tillväxt med målet att befästa företagets position som global marknadsledare och även genomföra en börsintroduktion. Livebookings ska fortsätta arbeta med partner och expandera till nya marknader, bland annat USA där en kampanj redan har inletts.

– Det finns stora möjligheter att utveckla restaurangernas bokningsrutiner och marknadsföring genom att använda molnbaserad teknik. Jag ser många paralleller med andra digitala marknader som rekryteringsbranschen i början av 2000-talet – geografiskt utspridda aktörer, enorma datavolymer och stora möjligheter för traditionella varumärken att växa genom att öka sin närvaro på nätet, säger Colin Tenwick.

– Medarbetarna på Livebookings har byggt ett företag som är ledande i Europa på onlinebokning och marknadstjänster för restauranger. Vår avsikt är att öka tillväxttakten och fortsätta att etablera Livebookings som en global marknadsledare, fortsätter Colin Tenwick.

Niklas Eklund, en av grundarna av Livebookings, avgår som koncernchef men kvarstår som styrelsemedlem i bolaget.

– Med Colin och Ian har vi fått in ett bra team med erfarenhet av att både utveckla företag med internetbaserade tjänster och göra dem publika i en börsintroduktion, säger Niklas Eklund.

– Colin och Ian visade med StepStone att de har den vision och den drivkraft som behövs för att bygga ett världsledande programbaserat företag. De är väl förberedda för utmaningen att ta Livebookings unika plattform av tjänster och stora nätverk av konsumentvarumärken till en ännu större global marknad med oberoende och kedjeägda restauranger, säger Tim Bunting, styrelseordförande i Livebookings.

Sedan företaget grundades 2001 har Livebookings varit pionjär inom marknaden för onlinebokning av restauranger. I dag använder över 8 000 restauranger i 23 länder Livebookings tjänster och var tredje sekund gör en konsument en bokning med hjälp av Livebookings system. Under de senaste två åren har Livebookings tagit in över 22 miljoner dollar i riskkapital från Balderton Capital och Wellington Partners.

Colin Tenwick och Ian Cole byggde upp StepStone från ett litet internetföretag till en global ledare inom rekrytering. Omsättningen ökade från 17 miljoner euro till 120 miljoner euro innan företaget såldes till Axel Springer i oktober 2009.

Dessförinnan ledde Colin den europeiska verksamheten i flera teknikföretag som RedHat och Sybase. Colin fick utnämningen ”UK CEO of the Year” vid prisceremonin “2008 UK Innovation and Growth Awards”. Ian Cole arbetade som CFO tillsammans med Colin på både RedHat och StepStone. Han inledde sin karriär på Coopers & Lybrand.

Se intervju med Colin Tenwick: http://youtu.be/HU4DWuZ5iJs