Svenska restaurangbesökare: cash är inte king

Kontant betalning på krogen - snart ett minne blott? Nio av tio restauranggäster väljer i dagsläget att betala restaurangnotan med konto- eller kreditkort, vilket till störst del förklaras av en framträdande ovilja att bära kontanter på sig. Populärast bland betalkorten är Mastercard. Det visar en ny undersökning från Bookatable.

Nio av tio föredrar att betala restaurangnotan med kort. Främsta orsaken, oavsett konto- eller kreditkortsbetalning, är en övervägande negativ inställning till att bära kontanter på sig. Bland de som föredrar kreditkort framför kontokort spelar även möjligheten att skjuta på utgiften en stor roll. Det visar en undersökning* från Bookatable, Europas största sajt för restaurangbokningar, om betalningsmetod i samband med restaurangbesök.

Vanligast betalkort är Mastercard (77 procent), följt av Visa (61,5 procent) och på tredje plats kreditkortet American Express (18 procent).

Samtidigt som svenska restaurangbesökare överlag har en klar förkärlek till kortbetalning föredrar fortfarande var tionde gäst att betala notan kontant. Bland dessa uppger två av fem en oro för att bli utsatt för kortbedrägeri, även kallat skimning, som orsak. Var tredje hänvisar till den självreglerande faktorn – att de tvingas hålla notan inom ramen för hur mycket pengar som de facto finns i plånboken och därmed endast betalar med de pengar som de faktiskt har.

– Inom allt fler sektorer blir kontant betalning ovanligare och restaurangbranschen är inget undantag. Denna undersökning visar att möjlighet till kortbetalning verkligen är en hygienfaktor för restaurangnäringen i dag, då en överlägsen majoritet av gästerna till och med undviker att ha kontanter på sig. Kortbetalning ger gäster möjlighet till översikt över sina restaurangutgifter men även frihet att skjuta på kostnaden för notan vid behov, vilket kan vara önskvärd vid exempelvis födelsedagsfiranden i slutet av månaden, säger Jonas Carlén, Commercial Director för Norden på Bookatable.

Hur betalar du vanligtvis när du själv äter på en restaurang i Sverige?*

Kontant 9%

Kontokort 57%

Kreditkort 34%

Varför föredrar du att betala kontant?

Kontant accepteras överallt 27,5%

Då betalar jag med pengar jag har 33,5%

Jag är orolig för kortbedrägeri 39%

Varför föredrar du att betala med kontokort?

Jag tycker inte om att ha kontanter på mig 53,5%

Det ger mig bättre översikt över mina utgifter 33%

Då betalar jag bara med pengar jag har 13,5

Varför föredrar du att betala med kreditkort?

Jag tycker inte om att ha kontanter på mig 50%

Det ger mig utrymme att äta ute och betala senare 11%

För att jag får fakturan i slutet av månaden/början på nästa månad 39%

Vad har du för betalkort (flerval)?

Visa 61,5%

Mastercard 77%

AMEX 18%

Annat 6,5%

Jag har inget betalkort 0,5%

*Undersökningen baseras på en webbenkät som genomfördes bland Bookatables kunder under maj månad 2015.

2 376 respondenter medverkade.

Emma Nordenstaaf

Mail: emma.nordenstaaf@spotlightpr.se

Telefon: +46 (0)704–29 99 59

• säkerhet
  • cash is king
  • skimming
  • faktura
  • cash
  • mat
  • restaurang
  • onlinebokning
  • nota
  • betala
  • betalkort
  • mastercard
  • visa
  • amex
  • kort
  • kontanter
  • kontan

Bookatable är, med sina 12 000 restauranger och miljontals bokande gäster varje månad, Europas största onlinesajt för restaurangbokningar. Bookatable verkar för att föra samman krögare och gäster via en enda, levande och dynamisk mötesplats. Bookatables huvudkontor ligger i London och har lokala kontor i Hamburg och Stockholm. Bookatable har restauranger i över 19 länder och tar bokningar från fler än 31 länder. Exklusiv samarbetspartner är Michelin.

Bookatable låter gäster utforska, upptäcka och boka restauranger snabbt och enkelt via sin app och webbsajt - direkt mobil, läsplattan eller via en dator. Från centralt belägna toppkrogar till lokala matställen och välrenommerade Michelinstjärnkrogar – med mer än tusentals restauranger över hela Europa att välja bland har Bookatable allt. Bookatable hjälper restauranger som exempelvis Pied a Terre, Pizza Express och Hilton med onlinebokningar genom deras egna webbsajter, Bookatable.com och andra nyckelpartners som Tripadvisor.co.uk, SquareMeal.co.uk, Michelin.fr, Reserviermich.de och Restaurangkartan.se. Bookatables prisbelönta molnbaserade teknologi hjälper restauranger att hantera bokningar och bordsplaceringar och att säkerställa optimala sittningar och förmedlar över 2 miljoner gäster till sina restaurangkunder varje månad.