Niclas Sandin, VD BookBeat Foto: Andreas Carlfors

BookBeat växte med 110 procent andra kvartalet 2018 - når 100 miljoner

Under andra kvartalet 2018 fortsätter streamingtjänsten BookBeat sin starka tillväxt och intäkterna ökade med 110 procent i jämförelse med andra kvartalet 2017*. Det andra kvartalet 2018 nådde verksamheten även nivån 100 miljoner kronor i intäkter när man räknar de 12 senaste månaderna. Milstolpen nås cirka två år efter att den breda lanseringen av tjänsten inleddes i Sverige våren 2016.

- Att två år sedan vi påbörjade vår tillväxtresa vara en verksamhet som omsätter 100 miljoner kronor på helårsbasis och fortfarande visa upp en tresiffrig tillväxt de senaste två kvartalen gör mig riktigt stolt över teamet. Vi är bara i början av vårt maratonlopp men har genom att nå den här milstolpen utan tvekan lämnat startblocken och fått upp farten, säger Niclas Sandin, VD BookBeat.

• Majoriteten av intäkterna kommer fortfarande från den svenska marknaden som fortsätter växa kraftigt i jämförelse med 2017. Det som främst driver tillväxten är de svenska användarnas ökade lojalitet, under det andra kvartalet hade 60 procent av användarbasen betalat för BookBeat i minst sex månader.
  • Precis som under första kvartalet var det den finska marknaden som växte mest i absoluta tal. I Finland befäster BookBeat under det andra kvartalet sin position som marknadsledare och har redan under de första sex månaderna av 2018 fördubblat antalet användare mot antalet som betalade för tjänsten i slutet av 2017.
  • På den tyska marknaden pågår under 2018 de första breda marknadsföringsaktiviteterna och hittills har tjänsten fått ett väldigt positivt mottagande, både av lyssnare och förlag. Snittlyssningen i tid för de tiotusen första användarna som provat tjänsten i Tyskland har varit cirka 50 procent högre än på BookBeats övriga marknader. Samtidigt har BookBeat träffat avtal med över 150 förlag i Tyskland, inklusive de största, som erbjuder sin katalog i tjänsten som nu innehåller över 40 000 ljudböcker varav majoriteten är på tyska.

En tjänst för hela familjen och förstahandsvalet för nya lyssnare

I början av juni lanserade BookBeat familjekonton på både den svenska och finska marknaden. Erbjudandet har redan blivit en succé med tusentals användare som direkt började dela tjänsten med sina familjemedlemmar till ett rabatterat pris. BookBeats prognos är att efter sommaren kan en tvåsiffrig andel av användarna i Sverige och Finland ha tagit del av erbjudandet. I samband med att familjekonton lanserades i Sverige genomförde BookBeat även en justering av priset till 149 kr för de som använder tjänsten själv i syfte att bli de nya lyssnarnas förstahandsval. Detta har gett effekt när antalet nya användare per dag i Sverige efter justeringen fördubblats i jämförelse med veckorna innan förändringen trädde i kraft.

- När konkurrensen på den alltmer mogna, men fortfarande kraftigt växande, svenska marknaden ökar gäller det att ligga i framkant med att utveckla det bästa kunderbjudandet. Sett till den starka positiva effekten av de båda förbättringarna vi erbjöd lyssnarna i början av sommaren verkar vi ha träffat rätt och jag tror BookBeat därför i sommar kommer växa mer i Sverige än vi gjorde förra året, avslutar Niclas Sandin.

Niclas Sandin, VD, BookBeat, niclas.sandin@bookbeat.com

* BookBeats verksamhet i Sverige och internationellt drivs i flera dotterbolag inom Bonnierkoncernen och kommunicerar bara i undantagsfall finansiell information externt, exempelvis när en väsentlig milstolpe nås. I syfte att beskriva verksamhetens och hela marknadens utveckling till externa intressenter kommuniceras istället främst procentuella förändringar där det är tillämpbart.

OM BOOKBEAT

BookBeat är en av Europas ledande streamingtjänster för ljudböcker och e-böcker. Bolaget grundades 2015 och ingår i Bonnierkoncernens affärsområde Bonnier Books. I maj 2016 inleddes den första breda lanseringen på den svenska marknaden. Idag har BookBeat cirka 50 anställda och huvudkontoret ligger på Sveavägen 56 i Stockholm. För närvarande finns BookBeat i Sverige, Finland, Storbritannien och Tyskland. BookBeat beräknas under 2018 växa med över 100 procent och siktar på att omsätta runt 150 miljoner kronor. BookBeat är systerbolag till de ledande ljudboksförlagen i Sverige och Finland samt en av de största förlagsgrupperna i Tyskland och Storbritannien. För mer information: www.bookbeat.se