BookBeats intäkter växte med 114 procent till 311 miljoner kronor under 2019

BookBeats intäkter växte med 114 procent till 311 miljoner kronor under 2019

BookBeats intäkter växte med 114 procent under 2019* (110 procent 2018). Totalt uppgick intäkterna under året till 311 miljoner kronor (145 miljoner kronor 2018). Det innebär att BookBeat slagit sin målsättning som var en tillväxt på 100 procent. Under 2019 passerade BookBeat även en kvarts miljon betalande användare*, även det överträffade årets mål.

- 2019 var ett otroligt år för BookBeat. Fyra år in på resan slår vi våra mål, ökar takten i vår tillväxt och vår geografiska expansion samt passerar milstolpen en kvarts miljon betalande användare, säger Niclas Sandin, VD BookBeat.

2019 i korthet:

• Årets intäkter uppgick till 311 miljoner kronor (145 miljoner 2018)
  • Intäkterna växte med 114 procent (110 procent 2018)
  • Antalet betalande användare passerade under året en kvarts miljon
  • Tillväxten har i huvudsak skett på BookBeats tre fokusmarknader: Sverige, Finland och Tyskland. Den svenska marknaden var under 2019 fortfarande störst i antalet användare. I Finland var BookBeat fortsatt den populäraste ljudbokstjänsten under 2019 på en kraftigt växande marknad. Tyskland stod för den största procentuella användartillväxten och BookBeat har redan blivit en av landets populäraste ljudbokstjänster.
  • BookBeat finns sedan mitten av 2019 på ytterligare 25 stycken marknader runt om i Europa. Under andra halvan av 2019 har förhandlingar skett med lokala förlag och tjänsten kommer under 2020 lokaliseras på de marknader där den största potentialen har identifierats.
  • BookBeat hade i slutet av 2019, baserat på snittbetyg i App Store och Google Play, klättrat till positionen som den bästa ljudbokstjänten på båda plattformarna i Sverige och Finland samt den bästa ljudbokstjänsten för iOS-enheter i Tyskland.

- Nu, eller inom en snar framtid, kommer vi som ljudbokstjänst runt om i Europa ställas inför konkurrens från de största och de bästa. Vår övertygelse är att nyckeln då är att inom vår nisch lägga allt fokus på att ta ledarskap i utvecklingen av produkt, erbjudande samt dataanalys. Under 2019 sprang vi där ikapp och i vissa fall förbi konkurrenterna, 2020 kommer handla om fortsätta utveckla en tjänst användarna älskar och vår tillväxtresa, säger Niclas Sandin

Niclas Sandin, VD, BookBeat, niclas.sandin@bookbeat.com

* BookBeats verksamhet i Sverige och internationellt drivs i flera dotterbolag inom Bonnier Books och kommunicerar bara i undantagsfall begränsad finansiell information externt, exempelvis när en väsentlig milstolpe nås eller vid ett avslutat kvartal. I syfte att beskriva verksamhetens och hela marknadens utveckling till externa intressenter kommuniceras främst procentuella förändringar i de fall det är tillämpbart.

BookBeat är en av Europas ledande streamingtjänster för ljudböcker och e-böcker. Bolaget grundades 2015 och ägs av Bonnier Books. I maj 2016 inleddes den första breda lanseringen på den svenska marknaden. Idag har BookBeat över 70 anställda och huvudkontoret ligger på Sveavägen 56 i Stockholm. För närvarande finns BookBeat på 28 europeiska marknader, med flest användare i Sverige, Finland och Tyskland. BookBeat växte 2019 med 114 procent och omsatte 311 miljoner kronor.  BookBeat passerade under 2019 en kvarts miljon betalande användare. För mer information: www.bookbeat.se