BookBeats intäkter växte med 82 procent det andra kvartalet 2020

BookBeats intäkter växte med 82 procent det andra kvartalet 2020

BookBeat fortsatte sin starka tillväxt under det andra kvartalet 2020 och intäkterna ökade med 82 procent i jämförelse med motsvarande period 2019. Kärnmarknaderna Sverige, Finland och Tyskland stod för den huvudsakliga tillväxten. Under kvartalet lade BookBeat till Danmark och Polen som nya kärnmarknader i samband med att tjänsten översatts samt att rekrytering av lokala team har inletts. Milstolpen 300 000 betalande användare passerades i april och efter det har det stora inflödet av nya användare fortsatt. BookBeats målsättning är över 500 miljoner kronor i intäkter samt att passera 400 000 betalande användare under helåret 2020.

- Ambitionen med BookBeat har hela tiden varit att skapa något som långsiktigt kan anpassa sig till nya tekniska förutsättningar och kundbehov. Den här våren har bygget verkligen testats och tack vare teamets fokuserade arbete har vi uppnått en otrolig tillväxt under en minst sagt utmanande tid för hela världen, säger Niclas Sandin, VD BookBeat

Under det andra kvartalet har utvecklingsarbetet fortsatt på BookBeat trots att den nu 80 medarbetare stora organisationen arbetat hemifrån. Förutom att tjänsten översatts till danska och polska har BookBeat även uppdaterat sitt kunderbjudande på den finska marknaden där den nya instegsprodukten BookBeat Basic nu erbjuds för 9.99 euro per månad. I juni lanserades även BookBeat Insights som gör det möjligt för förlag att se hur många som faktiskt lyssnar eller läser igenom deras böcker. I syfte att bidra till samhället har även tiotusentals skolelever i Sverige och Finland fått möjlighet att via BookBeat gratis lyssna på och läsa böcker under det andra kvartalet.

- Under den här våren har människors ständiga behov av berättelser samt styrkan i ett erbjudande där de finns bara en knapptryckning bort bekräftats. Anledningen till att BookBeat i stark konkurrens på våra olika marknader fått en naturlig plats i över 300 000 människors vardag är att vi ständigt utmanar och utvecklar allt vi gör för att förtjäna användarnas tid. Siktet är nu inställt på att 2020, bara några år in i BookBeats tillväxtresa, passera milstolparna en halv miljard i intäkter och 400 000 betalande användare, säger Niclas Sandin

Niclas Sandin, VD, BookBeat, niclas.sandin@bookbeat.com

BookBeat är en av Europas ledande streamingtjänster för ljudböcker och e-böcker. Bolaget grundades 2015 och ägs av Bonnier Books. I maj 2016 inleddes den första breda lanseringen på den svenska marknaden. Idag har BookBeat över 70 anställda och huvudkontoret ligger på Sveavägen 56 i Stockholm. För närvarande finns BookBeat på 28 europeiska marknader, med flest användare i Sverige, Finland och Tyskland. BookBeat växte 2019 med 114 procent och omsatte 311 miljoner kronor. BookBeat passerade under 2019 en kvarts miljon betalande användare. För mer information: www.bookbeat.se