Reklam för BookBeat på centralstationen i Berlin

BookBeats tillväxt var 127 procent tredje kvartalet - passerar 100 000 betalande användare i Finland

Streamingtjänsten BookBeat fortsatte sin starka tillväxt under det tredje kvartalet 2019 och visade en intäktsökning på 127 procent* i jämförelse med samma kvartal 2018. Hittills under årets första nio månader har intäkterna växt 129 procent i jämförelse med 2019, långt över årets målsättning på 100 procent. BookBeat har nu passerat 100 000 betalande användare i både Sverige och Finland, de två första marknaderna tjänsten lanserade på 2016. Även i Tyskland har tillväxten börjat att ta fart och under tredje kvartalet var BookBeat en av de mest nedladdade bokapparna i tyska Appstore.

- Tredje kvartalet har sedan vi lanserade 2016 alltid varit årets starkaste, och i år slår vi rekord. I juli hade vi exempelvis högsta antalet nya användare någonsin på den svenska marknaden. Vi räknar redan nu med att slå helårsmålet 2019 på 100 procents tillväxt och 2018 nivå på 110 procents tillväxt, främst drivet av en fortsatt stark utveckling på den svenska och finska marknaden, säger Niclas Sandin VD på BookBeat

Under tredje kvartalet passerades även milstolpen tio miljoner lyssnade och lästa böcker i BookBeat sedan lanseringen 2016, det motsvarar närmare 100 miljoner timmar konsumtion. De mest lyssnade författarskapen på alla marknader och språk sedan start är:

1. J.K Rowling
  2. Lars Kepler
  3. Camilla Läckberg
  4. Jo Nesbö
  5. Nora Roberts

Niclas Sandin, VD, BookBeat, niclas.sandin@bookbeat.com

* BookBeats verksamhet i Sverige och internationellt drivs i flera dotterbolag inom Bonnierkoncernen och kommunicerar bara i undantagsfall begränsad finansiell information externt, exempelvis när en väsentlig milstolpe nås eller vid ett avslutat kvartal. I syfte att beskriva verksamhetens och hela marknadens utveckling till externa intressenter kommuniceras främst procentuella förändringar i de fall det är tillämpbart.

BookBeat är en av Europas ledande streamingtjänster för ljudböcker och e-böcker. Bolaget grundades 2015 och ägs av Bonnier Books. I maj 2016 inleddes den första breda lanseringen på den svenska marknaden. Idag har BookBeat cirka 60 anställda och huvudkontoret ligger på Sveavägen 56 i Stockholm. För närvarande finns BookBeat på 28 europeiska marknader, med flest användare i Sverige, Finland och Tyskland. BookBeat beräknas under 2019 växa med över 100 procent och omsätta cirka 300 miljoner kronor. För mer information: www.bookbeat.se