Här är mäklarna som är bäst på att sätta rätt utgångspris

Booli.se har tillsammans med Hittamäklare tagit fram en lista på de 15 mäklare som har minst skillnad mellan utgångspris och slutpris. Bengt Pettersson på Mäklarhuset toppar listan, med en snittmarginal på -0,5 procent.

- Med rätt prisnivå på utgångspriset är chansen större att hitta spekulanter med rätt betalningsförmåga. Samtidigt ökar förtroendet för mig som mäklare. Vi på Mäklarhuset har haft Sveriges nöjdaste kunder 8 år i rad, och jag tror att rätt förväntningar på slutpriset kan vara en del av vad som gör våra kunder nöjda. Jag försöker trappa ner men får fler kunder hela tiden, säger Bengt Pettersson.

Fastighetsbyrån är mäklarbyrån med flest mäklare med på topplistan, hela 7 av 15. Byrån är Sveriges största mäklarbyrå, sett till antal mäklare.

Topp 15

MäklareSkillnad mellan utgångspris och sista bud (%)
1. Bengt Pettersson-0,5
2. Maria Larsson1,0
3. Christer Stjernfeldt2,2
4. Jonas Eriksson2,4
5. Eleonor Andersson Lööf2,5
6. Nils Åhlund2,5
7. Cecilia Heikkilä2,6
8. Lars Ridell3,1
9. Tobias Ankréus3,3
10. Anna Linderbrandt3,5
11. Adam Tingström3,6
12. Peder Ledin-3,8
13. Cattis Karlsson3,6
14. Yuri Gadelius4,4
15. Åsa Adeholm4,6

Om undersökningen
Baserat på systematiskt insamlad data har vi plockat fram en topplista på de mäklare som har minst procentuell skillnad mellan utropspriset och det sista budet. Med andra ord: de mäklare som är bäst på att sätta rätt utropspris.

Booli samlar in alla bud från mäklarnas öppna budgivningar på nätet. Genom att slå ihop dessa siffror har vi tagit fram ett procentuellt medelvärde på hur stor skillnaden är mellan utropspriset och det sista budet i mäklarens öppna budgivning.

• De mäklare som inte lägger ut bud öppet på nätet är inte med i undersökningen
  • Endast mäklare som sålt minst 50 objekt det senaste året är med

• hittamäklare