Mäklare i Stockholm: Bostadsmarknaden just nu

Booli har tidigare rapporterat att andelen återpublicerade objekt är högre än tidigare i Stockholm. Det pekar på att många bostäder inte blev sålda i våras, och nu får en andra chans. Hittamäklare har frågat tre mäklare i Stockholmsområdet om hur marknaden känns just nu.

Linda Drougge, Svensk Fastighetsförmedling, Södermalm
– Jag tycker att det har varit lättare att sälja den senaste tiden, och slutpriserna har varit högre då efterfrågan efter amorteringskravet varit större än utbudet. Sedan amorteringskravet trädde i kraft har samtliga av mina försäljningar varit rekord i respektive förening.

Johan Fronaeus, Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, Täby
– Bostadsmarknaden känns tudelad. De populära bostäderna säljs ofta till rekordpriser, medan andra inte säljs alls eftersom buden inte kommer upp i nivå med säljarens förväntningar. Jag tror att det kommer att ge en något missvisande bild, då det endast är de bostäder som faktiskt säljs som kommer med i statistiken. De osålda bostäderna som stannar på lägre bud kommer inte med, vilket kan ge en lite dopad statistik.

Joe Maatouk, Fastighetsbyrån, Solna
– Jag har observerat ett annorlunda beteende hos spekulanter den senaste tiden. Många mäklare är vana vid snabba bud och avslut direkt, men just nu ser det inte ut så. Jag upplever våra spekulanter som mer taktiska idag. De är mer pålästa, ställer fler frågor och genomför deras bostadsköp på ett strategiskt vis.

- Utbudet har varit rekordlågt under sommaren. Nu och framöver publiceras många bostäder som inte blev sålda i våras, vilket blir en utmaning. Det ställer högre krav på mäklarna, säger Matilda Adelborg, PR- och marknadskoordinator på Booli.

• hittamäklare

• Stockholm