Nu har Booli.se 20% fler bostäder till salu än konkurrenterna

I en jämförelse mellan bostadssajterna Booli.se, Hemnet och Blocket Bostad har Booli.se över 20% fler bostäder sökbara än mäklarägda Hemnet och 121% fler än Blocket Bostad.

Det är framförallt nyproducerade bostäder som är till salu som man inte kan hitta i sökresultaten hos Hemnet men som finns hos Booli.se. 18% av det totala antalet bostäder till salu i Sverige just nu är nyproduktion.

Förutom viss nyproduktion som saknas så syns inte heller privatsålda bostäder - alltså bostäder som säljs utan mäklare av ägaren själv - alls på mäklarägda Hemnet. Privatsålda bostäder syns däremot på både Blocket Bostad och Booli.se.

- Att så stor andel av det totala utbudet inte är sökbart hos stora aktörer på marknaden innebär att vanliga bostadsköpare kan missa en stor del av marknaden. I tider när det byggs mycket bostäder och säljare även testar att sälja utan mäklare riskerar bostadsspekulanter att missa många intressanta objekt, säger Josephine Linghammar på Booli.se

Jämförelsen är gjord den 24 maj 2015 och baseras på det antal bostäder som respektive bostadssajt skriver ut att de har i sökresultaten på sina egna sajter.

Nyproduktionsprojekt finns till viss del representerade på Hemnet i ett annonsformat under vissa sökresultat, själva bostäderna till motsvarande projekt finns dock oftast inte med i sökresultaten.

Antalet bostäder som syns på respektive bostadssajt 24 maj 2015

1.Booli.se38 809 bostäder till salu
2.Hemnet32 234 bostäder till salu
3.Blocket Bostad17 512 bostäder till salu

De kommuner där skillnaden är störst:

Nr.KommunBooli.seHemnetBlocket Bostad
1.Linköpings kommun704315161
2.Malmö kommun1272982668
3.Örebro kommun581320126
4.Järfälla kommun379154105
5.Göteborgs kommun988769474

• nyproduktion
  • hemnet
  • blocket
  • bostadssajt

Booli Search Technologies AB utvecklar produkter och tjänster med utgångspunkt i bostadsmarknaden. Bland tjänsterna återfinns bland annat Booli.se, Sveriges största oberoende söktjänst för bostäder med över 250 000 unika besökare i veckan och Hittamäklare.se, en jämförelsetjänst för privatpersoner som ska sälja sin bostad.